torsdag 5. februar 2015

Barnebursdag.... suksess, fiasko ELLER helt "normal" ? :)

Barnebursdag er STORT !
Så stort faktisk, at der finnes mennesker med doktorgrad i  det.
Ja det er sant, jeg fant en på internett :)
Erika Ravne Scott.
Der finnes også en mengde internett steder og bøker som bare handler om tips til barnebursdager.
For ikke å snakke om alle blogger som har skrevet om de fantastiske bursdagene til barna sine,
der du kan finne en masse tips og trisk! 
Joda det mangler ikke på tipsene, eller fantasien til å lage istand.
Men når tid er det egentlig nødvendig å begynne 
med de store og fantastiske bursdags feiringene?
Vi vurderte det i år..
Å invitere noen barn fra barnehagen...
Men hvordan velger vi hvem som skal være med?
Og vi har en ehh... litt liten leilighet, så hvis barna skal ha foreldre med, noe de gjerne vil når de er 4 år, og ikke kjenner oss så kjempe godt,
da er der knapt plass til mer enn 2 - 3 barn her. Så da blir det litt rart....
Etter denne uken, kjenner jeg at jeg gruer meg litt til de store kravene kommer.
For det skal både plass, penger og en god porsjon energi til, for å lage et "skikkelig" barneselskap. Ja jeg tenker på et sånt "doktorgrad" barneselskap ;)
Et sånt som "alle andre" har....
Og jeg regner med at det kravet kommer, heller før enn senere.
Men ikke i år ! ;) 
Heldigvis ;)

Jeg tror ... at det er mange som ville sett på tirsdagens selskap her i huset, som en total fiasko. 
Jeg tror ... noen ville sett på det som en suksess.
Men jeg håper og tror de fleste ville sett på det som ganske normalt ;)

Det var bursdagen til vår nå 4 år gamle prinsesse ! 
Og jeg, var ganske alene med de fleste forberedelser.
Det vil si det lille som var av forberedelser.
Joda leiligheten måtte ryddes og vaskes,
noe som er ganske stor jobb i seg selv (for meg)
MEN
Ingen flotte innbydelser sendt ut. 
Ingen tema som gikk igjen i all pynt, faktisk så var der...
Ingen bordkort
Eller bordpynt i det hele tatt.
Ingen bannere hengende på vegg eller i tak, som storstilt annonserer 
gratulasjoner til bursdagsbarnet.
Ingen pådekning, men en stabel med fat i den ene enden av et lite salongbord. 
Ingen kake med bilde av bursdagsbarnet selv, eller en kjent barnetv figur.
Der var fakttisk heller ikke like glass og t-skjeer til alle.
Ei heller var der noen kakespade å oppdrive i øyeblikkets hete.
Så den som måtte til med en diger kniv (i barnebursdag!!), 
for å klare å servere noen stykker av en "grapsekake", det var selvfølgelig meg. 

MEN
Det VAR selskap, med bestevennen og foreldrene, og en tante :) 
Og det var kake.
En suksess terte, hjemmelaget.
Dog var det eneste som kan kalles en suksess med den, var smaken.
(jeg lagde samme kake for 2 uker siden, til mannens bursdag.
Den ble perfekt, det kan vel ikke denne dagens altfor bløte kake, 
som ikke ville henge sammen kalles.
Vel kan ikke få det til hver gang ;)
Og det var en sjokolade langpannekake, som bursdagsbarnet fikk være med å pynte selv. 
Det var utrolig stas!
Den ble faktisk både fin og veldig god ;)
Og der var flotte og gode muffins som gode fru nabo kom med !! 
Og der var en firkant av sjokoladekaken, som ble dekket med rosa perler, i et system som skulle være navnet Hanne, og med 4 hvite lys ;)
Hun ville jo helst ha rosa, men de var der bare 3 igjen av, så det gikk jo ikke.
Men hvite lys dugde som bare det ! 
Der var gaver !!
Mange gaver (i mitt hode hvertfall:) !!

 
Mest klær, noe som mammaer og pappaer synes er veldig fint.
Og det synes ei lita prinsesse også faktisk :)

Jo selvfølgelig er det veldig gøy for ei lita "wanna be" prinsesse, å få strutte skjørt og prinsesse Sofia t- skjorte. Men ho ble også veldig glad for bukser og gensere. Buksa hun fikk av bestevennen, måtte hun ha på i barnehagen i dag ;)

Og jubelen stod i taket, når pakken fra besteforeldrene og en tante kom. Der var strømpebukser !!! Hanne elsker strømpebukser !!! Og i pakken fra tanten var en aldeles NYDELIG strikket kjole. I det Hanne åpnet gaven, utbrøt hun i vill begeistring: " Åh neimen åsså ULL !! SÅ utrolig deilig !! " Jeg hadde store problemer med å holde meg fra å skratt le. Å høre noe sånt fra en 4 åring, var litt snodig ;) Ante ikke at hun viste hvordan ull kjentes ut i det hele tatt jeg, men det var tydelig at hun viste. Men begeistringen hennes, den forstod jeg godt. For kjolen var bare skjønn. Så kjole og strømpebukser ble tatt i bruk etter barnehagen i går ;)



Men der var elvfølgelig også gaver med leker i, som blant annet bok, bamser, mikrofon og tysjer. 


Og der var en stykk strålende fornøyd, og fryktelig sliten 4 åring når dagen var slutt ! 
Og der var en stykk rimelig fornøyd og fryktelig sliten mamma når dagen var slutt ;)
men at 4 åringen var fornøyd, er det viktigste med hele dagen, etter mitt syn.
Hadde jeg hatt mer krefter, hadde jeg gjerne lagt lista litt høyere...
Eller mye høyere....
jeg vet ikke...
Men er det nødvendig med storstilt bursdags feiring til en 4 åring?
Barnebursdag er vi så heldige at barnehagen tar seg av.
Der fikk Hanne være med på kjøkkenet og velge hva hun ville bake til "selskapet".
Så hun stekte lapper sammen med kokken, mens hun spiste is.
Etterpå var det bursdag feiring med hele avdelingen, med krone og ballonger, ja og lapper :)  

Jeg tror det tidsnok kommer krav om flottere kaker, og fester hjemme :)
Intill da, prøver jeg å ikke legge lista så høyt selv !
Selv om det er vanskelig, for jeg synes slike ting er VELDIG gøy.
MEN det blir også fort VElDIG slitsomt :)

Hvor legger du lista i barnebursdag? 

 

Ville dette vert suksess, fiasko eller helt normal feiring hos dere ?? :)

 


2 kommentarer:

  1. Gratulere med overstått til Hanne!

    Høyrest ut som ein heilt normal bursdag.

    klem

    SvarSlett
  2. Gratulerer til en nydelig 4 åring.
    Og for en flott ULLkjole hun fikk.
    De er jo så herlige når de uttrykker
    slik begeistring for det de får.
    Og så varmer det når de er like
    glade for klær som for leker.
    Syns det høres ut som en helt normal
    barnebursdag for en 4 åring. Da min eldste ble
    4 år var jeg på sykehuset, hadde fått minstemann.
    Valgte å være der en dag ekstra så jeg "slapp"
    selskapet, så det måtte min mann og min mor ta seg av.
    Han hadde besøk av en kammerat i det selskapet.
    Ble litt flere året etter, men vi hadde heller ikke så god plass
    da, så det begrenset seg hvor mange vi kunne invitere.
    Ser at mange har skikkelige storfeiringer, Helt unødvendig
    tror jeg, Den mest populære feiringen her i huset var
    da yngstemann ville ha hele bursdagen ute med grilling
    og masse utelek. Jeg var skikkelig sliten etterpå,
    men også fornøyd, Sønnen var storfornøyd.
    Tror du kan være fprnøyd og glad for det du fikk til.
    En kan ikke legge lista høyere enn en kan klare å gjennomføre
    Ha ei velsignet god helg :)

    SvarSlett

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)