torsdag 21. mai 2015

En dag med en 4 åring, og en lillebror.

Dagen startet 06.50, som vanlig...
Mammaen er førstemann til å stå opp, som vanlig.
Hun går inn til 4 åringen først, som vanlig,
For 4 åringen HATER å måtte gå i barnehagen, med en gang hun står opp... !
Og så er dagen i gang :)

Yepp, 4 åringen får dagen igang,
med det samme hun slår opp øynene,
eller åpner munnen... men det er ca samtidig, som vanlig ! :)

Så blir 4 åringen gjort klar for barnehagen,
og i dag var det jammen mammaen som leverte i barnehagen også.
Pappaen ble... litt forsinket :)

Og så... så er liksom dagen litt på vent noen timer.
Det blir pause, på en måte.
Så stille... !! 
Veldig stille i forhold til morgen og ettermiddag :)

Joda, lillebror
(Eller mini, makken, småen, gullet, gullklompen, eller bare klompen ....
Kjært barn har mange navn :)
Joda han krever sitt han også.
Stell, mat, lek, rydde litt, hvile, stell, mat, lek, rydde litt, hvile...
Og mer og mer aktiv blir han,
og mer og mer lyd lager han...


En som kommer seg akkurat dit han vil !!



 Låne storesøster sin dukkeseng var SUPERT !


Men ennå, ennå er det veldig stille mens 4 åringen er i barnehagen.
Rutinene styrer, 
Og så har liksom dagen hjemme gått.

Men så.... 
så skal 4 åringen hjem igjen.
Og stort sett, er det mammaens job.
Og da... da er dagen igang igjen !!

 Regnet strømmer !!!
Himmelen har mildt sagt åpnet slusene !!!
Men det bryr ikke 4 åringen seg om, som likevel stopper hver 5. meter!
"Hanne nå må du komme, me blir jo kliss våte !! kjenner du ikkje regnet ?"

4 åringen ser så vidt opp fra den digre løvetann buketten i hånden,
mens vannet strømmer nedover ansiktet.
"Ehh... nei mamma, eg gjæer isje d!"
Nei det er jo helt tydelig, men det gjør mammaen !! 
"Nei vel, men KOM NÅ !" 
Mammaen bare går.

4 åringen kommer løpende etter.
"Mamma, mamma, va disse fine ? Eg plukka de til deg !
Vil du ta de med hjem, og sette de i vann?"
Ser ut som de får mer enn nok vann, tenker mammaen, 
og ser på den store, dy våte buketten.
Mammaen har aldeles ikke lyst til å ta i buketten,
ei heller gå å bære på den en km til, mens hun triller vognen, i stri regn!
Men hva gjør en ikke for en forventningsfull 4 åring !?!
"ok, tusen takk, men nå MÅ me GÅ ! "

Mammaen fortsetter bortover veien,
med 4 åringen ved sin side.
Hvertfall i ca 10 meter,
så blir 4 åringen hengende etter igjen.
Mammaen snur seg, og ser 4 åringen på kne på veien.
"Hanne, nå Må du komme!!"
"Ka? Har eg stoppa igjen mamma?"
mumler 4 åringen, fremdeles med nesen i asfalten.
"Eh.. JA ! Merka du ikkje d?"
"Nei, men mamma d e ein dø makk her, eg tror den har drukna!"
"Ja d gjer me og snart, hvis du ikkje komme NÅ !!!"
Mammaens frustrasjon holder på å gå i taket,
kanskje det er bra at det regner, så mammaens hode blir litt nedkjølt!
 
 Mammaen, lillebror og 4 åringen er fremme ved den lengste bakken.
DA vil selvfølgelig 4 åringen stå på rullebrettet bak på vognen.... som vanlig !
"Mamma, eg har ikkje meir superkrefter igjen, så du må nok trille oss begge opp bakken i dag"
Og i dag, orker ikke mammaen bruke tid på å diskutere, hun vil bare komme seg hjem,
og vekk fra alt regnet!

Opp bakken bærer det.
Mammaen skubber det hun klarer.
Skubber på en 10 kilos baby i vogna, med en 17 kilos 4 åring på slep på rullebrettet,
en pose klær og en pose matvarer under vogna,
og en diger bukett med sterkt medtatte løvetann i den ene hånden.
opp den lengste bakken bærer det,
i øs pøsende regn.
Mens en 4 åring synger for full hals:

Alle fugler små de er kommet nå tilbake,
gjøk og sissik, trost og stær synger alle dager.
Lærka jubler høyt i sky,
ringer våren inn på ny.
Frost og sne de måtte fly.
Her er SOL OG GLEDE !!!

Åhhh,,,, hadde det bare vert så vel!!
Men mammaen klarer ikke la være å skrattle av hele situasjonen.

For i dag... i dag gjør det ingenting om det er tungt og slitsomt og "bitte litt" frustrerende,
for av en eller annen grunn har mammaen superkrefter i dag !! :)

Skjønn det den som kan,
mammaen skjønner det ikke.
Men det er jo ikke noe nytt,
mammaen har aldri klart å skjønne reglene i denne sykdommen sin.
Etter 3 våkenetter, med en grinete 8 måneder baby,
som holder på å få tann nummer 4 !!
Mammaen burde være super sliten, og "krampete",
men ikke i dag ! :)
Mammaen bare takker og bukker !!

 Vel, mammaen, 4 åringen og lillebror kommer seg hjem til slutt.
Kliss våte er de, men ikke sure! :)
Mammaen kan bli fryktelig frustrert av 4 åringen,
men må le også, minst hver 5 minutt.
Så å være sur og irritert lenge, det er helt umulig.

Endelig vel inne i gangen.
Dy våte ytterklær, som lager dammer på gulvet, er det ikke herlig ??
"Mamma eg bare tar av meg skoene eg."
"Ja flott det"
"Mamma eg bare setter de her eg"
"Ja fint d"
"Mamma eg bare tar av meg dressen og"
"Supert Hanne"
"Nå tar eg av meg buksa og mamma, eg trenge ikkje den inne, eg kan gå i strømpebuksa"
"Mhmm"
"Mamma eg tar av meg genseren og, eg blei så varme på turen!"
"Javel"
"Mamma, nå er eg ferdig. Er eg fin nå?"
Mammaen kikker opp og får se 4 åringen i  bare strømpebuksa og en tynn, liten singlet.
SOM VANLIG.
Og SOM VANLIG, må 4 åringen fortelle absolutt alt hun gjør.
Noen ganger føler mammaen at hodet skal eksplodere,
det blir rett og slett for mye informasjon.
Og mammaen er nødt til å svare hver eneste gang,
ellers gjentar 4 åringen setningen i det uendelige,
og avslutner gjerne med
"Mamma, eg tror ikkje du hører meg eg!"


Og så får dagen skikkelig fart på seg.
Lage middag,
spise,
vaske opp (4 åringens yndlings job ! )


Når man vasker opp, da blir man blaut,
klesskift midt i oppvasken er helt normalt ! :)


leke litt,
bade,
kveldsmat,
nattatid!

"Mamma skal ÆG synge for DÆG i dag,
ska æg dæ mamma,
ska æg dæ
e d grrreit ?"
Spør 4 åringen muntert fra under dyna.
Så begynner 4 åringen på den nye sangen hun har lært i barnehagen,
den som har gått på repeet hele dagen.
Men akkurat det gjør ikke noe,
for det er en fin sang.

Kan du Løveloven?
Jeg skal være meg,
men gi plass til andre,
slik at de blir seg,
bry meg om en annen,
hjelpe når jeg kan.
Slik blir livet bedre
for barn i alle land!






Ser du en som plages?
Det er ikke bra!
Alle må stå sammen
om å si i fra!
Alle barn på jorden
har den samme rett
til å være trygge
og til å være sett.


En veldig fin sang å lære i barnehagen! 
Og mammaen er virkelig så glad for at 4 åringen er akkurat slik hun er!
Selv om hun kan,
eller kanskje akkurat fordi...
4 åringen kan gå fra å være en pottesur prinsesse villikke, til latterkrampe på to sekund....
Og mammaen ønsker av hele sitt hjertet at 4 åringen, ja og lillebor også,
alltid skal ha styrke, og tro på seg selg, slik at de klarer VÆRE seg selv!





3 kommentarer:

  1. En herlig beskrivelse av en dag med noen skjønne unger.
    Så godt å høre at du har hatt en gad dag.
    Skulle virkelig ønske du fikk en like god dag i morgen.
    Med like mye "superkrefter" som du har hatt i dag.
    Ønsker deg og dine Guds rike velsignelse :)

    SvarSlett
  2. Så flott og hektisk på same tid!

    For ein flott sang :-)

    Natta klem sendt

    SvarSlett
  3. Så søte barn du har :) Hørtes travelt ut med to ja! hehe :)
    Her er også en som kommer seg greit rundt for tiden! Litt mer aktivt enn når man bare kunne legge de fra seg på gulvet og der ble de :p

    SvarSlett

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)