tirsdag 4. desember 2012

En eventyrlig verden ;)


Så kom vinteren i år også, 30 november ;) Fikk akkurat stemningen på plass før adventstiden banket på. Det var veldig koselig, sjøl om eg aldri har vert spesielt glad i vinteren! Hvorfor?

Vel for det første og innlysende, så er det veldig kaldt ;) I kveld står målestokken på -10 !! Trengs vel ikkje noe videre forklaring hvorfor eg ikkje er spesielt glad i det... ;)

Og så er det den snøen da...Mange er jo glad i den, så hvorfor ikkje eg? Vel for det første : eg liker ikkje glatte veier. Det har vel litt med den plassen eg har vokst opp på tror eg ;)  Vakre Stordalen... Det er jo ikkje den mest fremkommelige plassen på vinteren!! Det har jo alltid gått bra, bortsett fra noen turer i grøfta, men det har vert svært nære på å gå lenger enn i grøfta mange ganger!! Nå kjører eg jo (desverre) ikkje der så ofte lenger, men det sitter vel igjen i kroppen tenker eg... og nå... Eg kjører jo ikkje bil sjøl, så eg må jo bare stole på de eg sitter på med, og det er ikkje alltid like lett når det er glatt ;) Faktumet er jo at sjansen for at noko går gale på veien er deffinetivt større når det er vinter!

Og så var det den andre grunnen til at eg ikkje er så glad i vinter: etter eg ble "voksen" er det fint lite å gjer på om vinteren... Stå på ski? hehe det fant eg fort ut at ikkje var noko for meg ;) Husker med skrekk tilbake på  skolens skiturer!! Eg, lange staken med bein som vokste altfor fort, hadde meir enn nok med å holde styr på de lange lemmene eg hadde, om eg ikkje skulle plusse på de halvannen meter til!! ;) Det måtte jo bare gå over stokk og stein og i kryss og krakje! Slalom? Joda eg skulle prøve meg på det og ein gang, men eg klarte ikkje å bli venner med heisen... Kanskje like greit, for eg kan sjå for meg at om eg hadde kommet meg opp, hadde det bokstavlig talt blitt litt av en nedtur hehe ;)

Nei takke meg til å være LITEN! Da var det kjekt med vinter da, og kanskje spesielt der eg har vokst opp. Der er jo bakker på alle kanter. Og når en er liten, da er det heilt legitimt å renne på akebrett eller kjelke ;) Av en eller annen grunn, kan en liksom ikkje det når en blir eldre. Dumt det der!! Men da er det greit å få barn ;) For da skjønner du ... da er det "lov" igjen !!! ;)Så nå kan eg faktisk kose meg med snøen likevel, kanskje eg blir litt meir glad i vinter etterhvert ;)

Og så for å avslutte med det eg begynte å sei, me fikk akkurat stemningen på plass før adventstida satte inn. For stemning er det ikkje tvil om at det gir ;) Og det, det er eg veldig glad i. Sjøl om alle fine farger fra høsten forsvinner, kommer det et helt nytt landskap frem, en helt ny verden! Et eventyrland ;)
EN EVENTYRLIG VERDEN

Noe hvitt kommer dalende
sakte ned mot jorden.
Alt er blitt rent og urørt
i en helt ny verden.

Det knitrer under barneføtter
i varme små sko.
Hva øynene hennes ser
har hun vanskelig for å tro.

To tindrende barneøyne,
over en ildrød liten nese.
Stirrer spørrende opp på mamma
"hva er det som kiler så i fjeset?"

                                                              Mamma smiler kjærlig ned 
                                                              på den stive lille kroppen.
                                                               som er pakket inn i dress og vanter
                                                                og en diger, varm lue på toppen.

De legger seg ned,
lager engler i snøen.
Den lille smiler og ler
og ser ut over bøen

Alle barna som står på ski,
lager engler og aker.
 med høye hyl og trillende latter.
forteller at vinteren er her!

De er i et eventyrland,
der alt er mulig og sorg forsvinner.
Mammaen ser ned på sin lille,
og inn i glitrende, spente små øyner som tindrer
    
Mammaen kjenner en inderlig glede, 
                                                                  over å få dele alt dette med sin datter
                                                                    og dypt inne, nede i magen
                                                                      starter en boblende latter.

                                                                       Hun takker sin datter for livet 
                                                                       og kjenner en ny lykke gry.
                                                                         For gjennom den lilles små øyne
                                                                           får hun se en god og spennende verden på ny.












Dette har mamma tatt i den vakre stordalen!


 

(En beklagelse til alle som gremmes over dårlig setningsoppbygging og mengder av "skriveleif", nå går det på dialekt... Og når eg da er oppvokst i Etne, bodd i Sandnes 10 år og attpåtil vert samboer med ein fra Kristiansand, da blir det ei smørje, Bokmål eller nynorsk... eh... gjerne begge deler ;)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)