torsdag 17. april 2014

GOD PÅSKE ;)

Det er PÅSKE FERIE !! ;)
Ahh... ferie, sove, slappe av, kose oss, turer, venner, familie, god mat ;)

Eg sitter på en Dolly Dimple resturant. Den har en sånn koselig gammeldags nostalgisk inredning. Eg sitter her sammen med mannen min og noen venner. Me koser oss, og spiser deilig pizza. Caramba ! En sånn med nachos chips, salsa og rømme. Det er en av de aller beste pizzaene eg vet om. Kanskje den aller beste! Men det er veldig sjeden eg spiser den, me har ikkje Dolly Dimple på Klepp. En stor cola har eg også kjøpt. Som me koser oss ;) Skjønt ikkje alle er enige om at det faktisk er Caramba som er den beste pizzaen. Noen synes faktisk grandiosa er bedre. Hårreisende spør du meg !! ;)

Me sitter ved et vindu. På utsiden er det en grønn gress slette. Solen skinner. Det er grønt og fint. Noen blomster har også kommet frem, det er vår. Herlige vår ;)
Noen mennesker rusler forbi utenfor. De stanser litt og kikker på det samme som det me har tribune plass til. Men går fort videre. me... me sitter og ser, mens me spiser pizza og koser oss.


På gress sletten utenfor står en mann. Han står bøyd, nesten i kne nå, med ansiktet mot jorden. Hendene hans er bundet fast i en stolpe forann han. Mannen er nesten naken, bare noe som ser ut som et håndkle rundt livet. Et hvitt håndle. Med røde flekker, og det blir stadig rødere. Rødt av blod som renner fra den piskede ryggen hans. Ennå et slag treffer, så hardt at huden revner, og noen bloddråper flyr mot vinduet vårt. Åh så god denne pizzaen er !! Det knaser i nachos chips mellom tennene. Caramba er vel ikkje akkurat noe typisk påskemat, men hvem bryr seg, når det er så godt !! Eg spiser pizza stykket i store jafs, mens me prater om påske planer. Og ser på mannen utenfor vinduet.

Piskingen er vist ferdig. Mannens hender blir løsnet. Mannen faller sammen, som om repet rundt hendene var det eneste som holdt han oppe. En mann kommer og bryskt drar mannen bortover gresset etter den ene armen. Ryggen blir dradd ned not gresset. Det blir røde spor i gresset. Et par meter. Så stanser de. Det ligger to planker i kryss på bakken. Nå kommer en annen mann også bort, og sammen legger de den sårede mannen oppå krysset, med armene strekt ut til hver side. Så kommer en tredje mann bort til dem. Han bærer en hammer og spiker. Eg tar en stor slurk av den fantastiske colaen. Den bobler og kiler i nesen, men smaker fantastisk. Venninnen min forteller en god historie, mens me lytter til lyden av hammerslag. Det tar forbausende kort tid å slå spiker gjennom håndflater og føtter. Eg spruter ut i latter. Når venninnen min endelig kommer til poenget i historien. Ahh... cola i nesen, det er ubehagelig det. Men det får alle til å le enda mer.

Nå står den sårede mannen igjen. Oppreist. Eller opphengt. På et kors. For første gang ser me ansiktet hans ordentlig. Han er fin, tenker eg, mens eg kjenner den herlige smaken av salsa og rømme i munnen. En av mennene ved siden av han kommer med en krans. Den ser ut som er laget av kvister med torner på. Han plasserer kransen på den sårede mannens hode og trykker den godt på plass. "Au" tenker eg, det såg ut som han stakk seg på fingen av tornene når han trykket kransen så godt på plass. Jeg ser opp på den sårede mannen igjen. Han er ikkje så fin lenger, tenker eg. Der han henger med hodet, røde striper renner nedover ansiktet. Kransen ser nå nesten ut som en krone, den passet ikkje, tenker eg. Mannen ser sliten ut, men smiler til noen få mennesker som har stanset opp.

Me må snart gå hjem, sier eg. Me har kost oss så, at ingen har lagt merke til at sola plutselig har forsvunnet, og blitt erstattet av noen svarte skyer. Det ser ut som det skal bli slag vann, og me har ikkje bilen med. Men eg er mett og god, så det gjør ingenting. Me kan fortsette påskefesten hjemme ;)

Et lyn flerrer himmelen og legger et grotesk lys over scenen utenfor. Mannen på korset, med krone, ser opp mot himmelen. Så åpner mannen munnen, og snakker for første gang. Me kan høre det overaskende godt gjennom vinduet. "Gud" roper mannen, " tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør" så faller hodet hans mot brystet, mens et lyn flerrer over himmelen og alt blir lyst.

Så våkner eg....


Det er et par uker siden nå, at eg våknet etter denne drømmen. Nå er det ikkje uvanlig for meg med sprøe drømmer. Eg har en ganske livlig fantasi i våken tilstand, og den blir vist ikkje mindre i drømme verden. Men denne drømmen, den var sprø!! En utrolig levende drøm, som eg aldri tror eg vil glemme !! Og faktisk så håper eg ikkje eg noensinne vil glemme den. 
For det ble en viktig opplevelse for meg.
Min første halv våkne tanke var at eg hadde kjempe lyst på Caramba. Men så flommet vemmelsen over meg. Og heldigvis gjorde også den medmenneskelige følelsen det, 
den som var så totalt fraværende i drømmen. 

Denne drømmen gav meg en oppvåkning. Eg tenker på kor godt me kjenner grunnen til at me feirer påske, men det har så lett for bare å bli en historie. I drømmen hadde eg tribuneplass til det som hendre, men brydde meg ikkje i det heile tatt!! det var skummelt og ekkelt å kjenne på. Kanskje kan denne drømmen være en tankevekker for andre også.... eg tror ikkje det er meningen at me skal gå rundt å sørge, nei me skal kunne kose oss og feire påsken. For heldigvis sluttet ikkje historien med korset. Det fortsatte med ei åpen og TOM grav, og feiring !! og historien er ikkje slutt, den fortsetter ennå. MEN eg håper me kan tenke på hvorfor me feirer påske. Og takke ! Fordi, for mange mange år siden, så var det faktisk en mann som gikk gjennom, bokstavlig talt helvete, for vår skyld !!

Etter denne drømmen, har eg tenkt på at det er UTROLIG at noen ville gå gjennom det for fremmede menneskers skyld. Men tingen er at me er ikkje fremmede mennesker for denne mannen. For akkurat denne mannen vet at me er søsken alle sammen. Hvem kunne du gitt livet ditt for ? Eg tror de fleste ville si, at om de hadde klart å gi livet sitt for noen, så er det familien ! 
Og det er akkurat det me er. ALLE.

Så eg håper me i påsken, også kan ta oss tid til å takke. Takke for at broren vår gikk gjennom dette grusomme for oss, slik at me skal slippe. Og slik at me skal få leve våre fine liv her på jorden, og senere...sammen i himmelen ;)
Det er verdt en feiring !! 

Hos oss våknet me alle tre med såre halser i dag, så det blir en rolig skjærtorsdag.
Men kose oss skal me da likevel ;)
Yngve skal jobbe på lørdag, så me har ikkje planlagt så store utflukter,
men er me heldig, får me oss en liten kjøretur til familie i løpet av helga ;)
Ellers blir det nok mye lek, inne og ute,
og selvfølgelig god mat, og bitte litt påskesnop hehe...
(men ingen caramba pizza ;)
Hvordan feirer du påske ??





Ha en kjempe fin påske alle sammen, go feiring !! ;) 

Kos dere og ta vare på hverandre.


Og vil du lese litt mer om hva som hendte i påskedagene for over 2000 år siden,

så anbefaler eg en tur innom bloggen til Birgith,

bibbisin.blogspot.no :)

Bildet 1 hentet fra superblink.no, bilde 2 fra www.hsk.no

11 kommentarer:

  1. Svar
    1. Riktig god påske til deg og dine også ;)
      Klem

      Slett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Ja det var sterk lesing.
    Flott at du deler dette.
    Det er vel ofte slik med oss, 7
    vi vet hva som skjedde og tenker på det.
    Men vim klarer liksom ikke å ta det inn over oss.
    Tror jeg skal se Pasion of Christ igjen nå i påsken
    Der får en virkelig sett hva det var som skjedde.
    Og enda er visst ikke den heller like dramatisk som
    de mener virkeligheten var.
    Igjen takk til deg.
    Gud velsigne deg Og ha ei flott påskehelg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk !
      Var veldig usikker på eg om eg skulle dele den,
      men for meg ble det litt et bilde på hvordan samfunnet har blitt.
      Men håper ikkje det ble for sterk kost,
      me skal jo kose oss og! ;)
      Ja skulle gjerne sett Pasion of Christ igjen,
      det er en sterk film !
      Ønsker deg og dine ei velsignet god påske helg !
      Klem

      Slett
  4. Hei
    Vi bare ønske dere en riktig god påske :)
    Mange klemmer fra meg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Riktig god påske til deg og dine også !!
      Tenker ofte på deg !
      Klem

      Slett
  5. Kan være greit med litt perspektiv på hverdagen? God påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fort gjort å glemme...
      Riktig god påske til deg og dine også ;)

      Slett
  6. Åshild, dette var et fantastisk sterkt innlegg. En del dybder i den drømmen din som det virkelig er verdt å gå inn i. Takk for at du delte den, slik at jeg også fikk høre den. Klem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, da var det gjerne meningen den skulle deles ! ;)
      Fortsatt god påske!
      Klem

      Slett

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)