onsdag 9. april 2014

"Signe dagen " ;)

Eg har ganske akkurat kommet inn døra etter påske frukost i barnehagen. 
Det var koselig, og barna synes jo det er stor stas å ha med mamma og/eller pappa i barnehagen. Det som ikkje er fult så kjekt, er å si "ha det" etterpå.... det er jo litt rart å si "ha det" når en bryter de faste rutinene. Hanne hadde ikkje så lyst til å si "ha det" når det var tid for meg å gå, og det såg eg flere andre barn også sleit med. Noen måtte grine litt, og ville ikkje gi slipp på mammaen sin. Hanne hadde begynt å tegne når eg skulle gå. Eg hadde ryddet opp maten etter oss. Så eg vinket "ha det" over bordet. Det var så vidt ho mumlet "ha det " tilbake. Litt for opptatt. Men når eg gikk ut døra, hørte eg ho ropte litt sutrete etter mamma... men da var det best å bare gå, hvis en går tilbake da, blir det bare grining.

Eg har og nesten akkurat sagt "ha det" til Yngve for 2. gang i dag. I telefonen denne gangen. Joda me prater som regel i telefonen et par-tre-fire ganger i løpet av dagen.. alt etter som... hehe... koselig det, så har eg og noen å prate med i løpet av dagen ;) Andre har en røykepause i timen, Yngve har et par telefonpauser i løpet av dagen ;)

"Lille Pirkas kontakttelefon" (eller noe lignende) svarer han på gebrokken norsk når eg ringer. ALLTID noe tull med han i telefonen !! ;) "ringer du for å si god natt nå ?" sier han så og ler. Eg ler litt eg og, ja for det er jo typisk sånn den første samtalen er. Eg sier fra at nå skal eg hvile, så ikkje ring meg på ei stund.... ;) Må ikkje det være kjekt vel ? Der står du morgen-trøtt på jobben, så ringer samboeren din og forteller at nå¨går hun og legger seg litt.... stakkar !! Kan bli demotivert av mindre. Men det skal eg faktisk ikkje i dag ! Nei, for i dag må eg rydde og vaske !! Så me prater litt om dagens planer, er der mye å gjøre på jobb ? Mange kunder ? Mye å rydde ? Hvem jobber i dag... osv ;) Og så .... så sier me "Ha det litt, løv yu" og legger på.

"Ha det"
"Ha det litt"

"Ha det" og "ha det litt"... ka då ??

Eg seier ganske mange "ha det" i løpet av dagen, og har egentlig begynt å bli litt lei heile utrykket!! For det er jo bare et halvt utrykk ! Der mangler jo noe etterpå.

Ha det godt?
Ha det fint?
Ha det bra?
Ha det kjedelig ?
Ja hvem vet ka noen ønsker deg når de sier "ha det" ? ;)

Yngve og eg sier "ha det litt", det betyr vel egentlig ha det ei lita stund...
sørlands utrykk tror eg, hvertfall Yngve som alltid har sagt det :)
Men altså... ha det ka då ei lita stund ? ;)
Det er ei setning uten mening !

Når eg reiste til Etne sist, tok Hanne og eg kystbussen. Der var to kystbusser som skulle samme vei. Rett før Aksdal, svingte de inn på en stor buss holdeplass. Der stansa de, og buss sjåførene prata 2 minutt gjennom vinduet på bussen. Når det var tid for å kjøre videre, såg eg det var flere enn meg som sperret ørene litt mer opp. " Ha en velsignet dag" sa busssjåføren vår til den andre. Eg må bare sei eg ble litt overasket, for det er ikkje så ofte en hører folk si det. Men så fint !! ;) Det er ikkje så sjelden eg skriver det til andre... men eg må inrømme det er veldig sjelden eg sier det til andre.

Før i tida, var det "vanlig" å si "signe dagen". DET synes eg er et fint utrykk ;) "Ha en velsignet dag" blir liksom litt langt... "signe dagen", det er like lett som "ha det" ;) 
Men har så mye mer mening !!
Så fordi eg har irritert meg litt over dette utrykket, skal eg nå prøve unngå å bare si "ha det". Rett og slett fordi eg synes det er et utrykk uten mening. Det minste eg kan gjøre er å slenge på et "bra", "fint", "flott", eller "god dag". Og er eg skikkelig i slaget, skal eg prøve å si "ha en velsignet dag", eller "signe dagen " ;).

Og eg begynner her... 
selv om eg er veldig klar over at det er mye lettere å skrive det enn å si det... 
av en eller annen grunn ;)

Hvertfall... 
Nå er det tid for å sette på musikk og ta fatt på svinestien her... ;)
Så da ønsker eg alle, en velsignet god dag.



NYT den ;)

Har du hørt sangen "Velsignelsen"
Den sang me mye før når me sang på møter....
Verdt å lytte til ;)

Og du... hvordan sier du "ha det" til andre ? ;)

8 kommentarer:

  1. Hei. Enig, det er litt snaut å bare si "ha det." Noe jeg synes er nydelig, er når araberne møter hverandre på morgenen. Da sier de "god morgen med lys!" Mange Afrikanere sier da de møter hverandre....."jeg ser deg" mens de bukker for hverandre. Vakkert? "Signe dagen," er et fint uttrykk. Ha det så lenge, liker jeg. Det betyr at vi treffes snart igjen. Hva med..."ha en fin en?" Det verste jeg vet er da noen sier "hei" når de legger på røret, eller forlater deg. Det er så kort og avvisende uttrykk i en hadet-situasjon. Vel, det var mine tanker. Ha en skjønn dag <3

    SvarSlett
  2. Klem fra mette....skulle det stått under. Men jammen kom det gamle bloggnicket mitt opp, jinmin :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei ;)
      Takk for dine tanker ;) Ja mange andre land er nok langt flinkere med slike sjikker enn det me er ! Eg lurer på om det er fordi me er et ganske reservert folkeslag... ? For du legger ikkje mye sjelen i å ta farvel når en sier "ha det" eller "hei" som du nevner. Det er ganske kaldt det hehe.... "Ha en fin en" derrimot, den er ikkje så dum ;)
      En fortsatt velsignet og skjønn dag til deg også !
      Klem

      Slett
  3. Mye artig å fundere over i vår verden av ord.
    Det er sant som du seier Ha det hva da? Jeg liker å si ha det bra jeg.
    For da ytrer jeg ett ønske om at den jeg tar farvel med skal ha det bra videre.
    Men signe dagen er jo ett utrolig fint uttrykk. Fint å bruke det synes jeg.
    Morsomt å slå ett slag for gamle skikker.
    Klem fra Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja eg føler meg jo litt gammeldags når eg sier/skriver "signe dagen". Men eg synes det er fint ;) Og ja, eg og sier som oftest "ha det bra", men eg har merket eg ofte får "ha det" tilbake, og er eg i farten, slenger eg og ofte bare ut "ha det" . Så eg skal prøve å endre det !
      Så ha en fortsatt velsignet god dag ;)
      Klem

      Slett
  4. Tror det er sjelden jeg sier bare ha det.
    Som regel blir det lagt til et bra; godt eller
    ha en fin dag. Skriver noen ganger ha en
    velsignet god dag, men som deg, blir det
    sjelden sagt. Burde begynne å si det litt oftere.
    Noen annet jeg burde, burde, er å vaske her,
    Men i dag har jeg vært på loppa fra kl 9, og så er det
    møte i kveld, så nå er det bare en liten pause i stolen
    før ferden går videre.
    Ønsker deg ei fortsatt velsignet god uke .)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du som regel legger til det du faktisk ønsker den andre ;) Eg prøver jo også alltid å gjøre det, men det går litt fort av og til.
      Jaja den skitten går som regel ingen vei, desverre hehe... så den er der nok når du får tid til å ta den ;) Eg har heldigvis fått tatt mesteparten her i dag, for det trengtes !
      En fortsatt velsignet god uke til deg og ;)

      Slett
  5. Hehe, måtte le litt da jeg leste dette. Hadde en dag med fullt opp å gjøre i går, og da mannen min ringte hjem var jeg litt opptatt og kort i telefonen. Og så sa jeg "ha det" da jeg skulle til å legge på, og da hørte jeg i andre enden: "Ha det hva da?" :-) Det er egentlig veldig viktig det du skriver her, for ordene våre har betydning. Vi sår ut noe med det vi sier, og selv en avskjed kan bli positivt ladet ved å bruke de rette ordene.
    Takk for fine tanker, de var gode å lese. Ha en velsignet dag! :-) Klem

    SvarSlett

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)