onsdag 26. februar 2014

Den VIKTIGE barne-tannpussen.... KAN være ganske morsom ;)

Tannpuss er viktig.
Det er vel noe alle er enig om.
Og det gjør vel tannpussen ekstra utfordrende.
Altså barne tannpussen ;)
En vil jo ikkje risikere å få et barn med masse hull i tennene.
Hvertfall ikkje på første kontroll !
Da føler en seg nok som dårlig mor da :(

 Hanne har fått innkalling til tannlege.
Og eg er selvfølgelig kjempe spent.
Kan der gjemme seg noen hull der inne ??
Ja det kan jo godt hende,
men eg håper inderlig ikkje.
helt siden eg måtte ha tannregulering i ungdomsalderen,
har eg hatt en god porsjon tannlegeskrekk.
Så nå snakker me masse om kor spennende og kjekt det blir når me skal til tannlegen.
Synes det er viktig at det blir en kjekk opplevelse ;)

Eg har hørt om foreldre som sliter med tannpussen.
Og det er jo ikkje så rart... 
Når det er noe en MÅ gjøre hver dag, 
kan det være ganske utfordrende å få til.

Men å tvinge barn til tannpuss.
Å holde barna fast og tvinge tannkosten inn i munnen deres.
Det er eg stor motstander av.
Selv om eg kan forstå at noen føler de må gjøre det.
En må jo pusse tenner !

Fordi eg hørte om noen som "måtte" tvinge barna til tannpuss hver dag,
ble det et viktig mål for meg, at det ikkje skulle skje her i huset.
Det må jo være en forferdelig situasjon for både mor og barn!
Så me begynte veldig tidlig !! ;)
En baby synes det er kjempe gøy, og sikkert behagelig og, 
å få tygge på en tannbørste ;)
Hanne fikk tidlig en tannbørste å leke med,
bare for å bli kjent med denne rare gjenstanden.
Kan gjerne begynne før tennene kommer,
men senest når første tanna viser seg.
Eg gjor det også til vane å pusse tennene selv,
når Hanne skal pusse.
Da er det noe begge må gjøre.
Ofte har eg pusset Hanne sine tenner,
mens ho har pusset mine. 
Det synes ho er veldig gøy.


Så stort sett har tannpussen gått smertefritt og helst vert en morsom sekvens her i huset.
Men selvfølgelig har det vert utfordrende perioder og.
Dager da ho aldeles ikkje vil ha den tannkosten inn i munnen.
Da har me prøvd i det lengste å finne på noe gøy ho kan holde på med, leke med, mens me pusser.
 Leke med smykkene mine, som ho ellers aldri får røre.
 Noen nye klistermerker på fingrene.
Har vert favorittene her i huset.

Andre tips og triks:
Synge pusse sang.
Lese karius og baktus.
La ho velge tannbørste sjøl på butikken - da blir det mye mer spennende når den skal brukes.
Fluortablett som belønning.
Eventuelt eget belønningssystem, med feks klistermerker når tannpussen går bra.

 
Men om ingenting har funket og ho har nektet, har eg faktisk tatt frem et skittent knep.
Kiling ;)
Det er kanskje slemt det og.
Men eg synes det er bedre å tvangspusse ei jente som vrir seg i latterkrampe,
enn ei som hyler og skrik !! ;)

Et par sjeldne ganger har det vel også hendt,
at me har hoppet over tannpussen.
Heller det enn å tvangspusse ei skrikende jente.
Det viktigste når barna er så små er jo uansett å få inn gode rutiner,
det klarer du ikkje med tvang,
da mener eg du allerede har tapt.
Å pusse tenner skikkelig er noe som blir viktigere jo eldre en blir,
da er det jo kjempe viktig å ikkje gjøre det til noe barna hater !!

De (FÅ:) dagene eg har måtte kaste inn håndkle,
trøster eg meg med dette.... som en tannlege sier...

Så håper eg bare det viser seg å stemme på tannlege kontrollen om en måneds tid ;)
Eg tror me har pusset ganske bra, men man vet jo aldri !!
En sier 2 minutter morgen og kveld skal være nok.
Men det er effektiv pussing...
Hvor lenge må en holde på når det ikke er effektiv pussing ? ;)
Sjelden veldig effektiv pussing med vår 3 åring,
så det gjelder å ta seg god tid ! 

I det siste har tannpuss sekvensene her i huset faktisk vert dagens høydepunkt ! ;)
Tro det eller ei ... me har det utrolig morro !! ;)
Vårt siste triks, for å få pusset lenge og godt nok, slo så godt an at eg føler eg må dele det med dere ;)
Me har hatt det uvanlig morro med tannpussen i det siste...
Her viser bare de 2 siste av 5-6 minutt med pussing altså ;) 
Bare se

HER... ;)





Har du noen gode tannpusse triks ?
En trenger stadig nye, så tips mottas med takk ;) 



(Frustrerer meg over mine tekniske ferdigheter, eller mange på sådann... som gjør at eg ikkje klarer laste opp videoen direkte på Blogger. Noen som har tips til hvordan ? kan laste opp andre videoer, men ikke akkurat denne....Men men den kan hvertfall sees på min facebook side ;)

3 kommentarer:

  1. Tannpussen må til. Jeg har store barn, men akkurat tannpussen hoppet vi aldri over da de var små.
    Viktig å ha gode tenner, for de skal jo vare hele livet.
    Ser ut som dere er veldig godt i rute der.
    Morsom tannpuss er gull verdt.
    Hilsen fra Hadeland

    SvarSlett
  2. Ja her var det en morsom tannpussekvens. Hehe
    Ikke dum ide dette visst noen strever med tannpussen.
    Husker ikke helt hvordan vi gjorde, men kan ikke huske det var så
    mye styr, eller kanskje jeg bare begynner å bli gammel og glemsk-??hehe
    Var litt spent på om jeg fikk sett den videoen siden jeg ikke har facebook konto,
    men det gikk jo greit. Ikke alltid like lett å få til dette tekniske.
    På denne dataen komme jeg ikke en gang inn på sida for å lage nye innlegg lenger.
    Heller ikke for å oppdatere sida mi. Må gå inn via en annen data. Mulig det er
    nettleseren det er noe galt med. Lurer på om jeg har en annen nettleser på den andre
    Jaja. Godt jeg har datakyndige sønner jeg kan ty til når alt stopper opp.
    Ønsker deg en herlig dag sammen med din skjønne datter :)

    SvarSlett
  3. Tannpuss er superviktig. Men tannpuss kan bli et strev. Jeg maser, om det samme, hver morgen og hver kveld. "Nå må dere pusse tennene godt, for de skal vare hele livet!" Innimellom pusser jeg tennene på ungene, selv om de begynner å bli store. Er livredd de skal få dårlige tenner! Lurt å gi babyen tyggetannbørste, det gjorde vi med våre. På den måten blir ikke tannbørsten en skummel sak da det virkelig gjelder. Puss tennene selv om barnet bare har to tenner i munnen. Som du sier: gjør tannpusse sekvensen til noe positivt. Synes egentlig du sa det meste som er og sies om tannpuss, Åshild :-) Bra innlegg...... Klem fra mette

    SvarSlett

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)