fredag 30. mai 2014

Hva ville du gjort?

Har nettopp hatt et sånt mamma (pappa) dilemma. Et sånt valg som eg synes kan være litt vanskelig.
Eg tror eg er litt sånn midt på tre streng mamma. Kanskje litt mindre streng egentlig. 3 åringen vår har alltid vert ei veldig snill jente, så me har aldri behøvd å være så veldig strenge. Men merker jo nå, stadig oftere, at det blir viktigere å være streng. Ha klare grenser og regler. Og det prøver me å ha, på de store tingene. På de daglige rutinene. Det tror eg er viktig, slik at barna vet hva som er lov og ikkje, det gir trygghet.

Men altså... 3 åringen spiste kveldsmat litt før klokka seks. Me hadde taco i kveld, og ho spiste ganske mye. Til og med alle grønsakene sine ;) Så var ho i seng klokka kvart over sju. I det siste har ho sovnet veldig fort, men ikkje i kveld. Men ho er ganske tålmodig. Og ble liggende fint i senga. Ropte ca hvert 10 -15 minutt, for et eller annet. Men ville ikkje opp. Bare ha en bamse til, eller dukka eller vann.... Ingen grining. Det var altså bare vanskelig å sovne. Og sånn kan det jo være av og til. Og i dag kjenner eg at det var nok litt min feil. Ho pleier bare hvile 30-45 min på dagene nå. Og hvilen pleier være unnagjort før klokka 2. I dag var me litt seine, så ho sovnet ikkje før halv to, og eg var og ganske trøtt, så ho fikk sove nesten en time. Da er det ikkje veldig rart at ho ikkje sovner så fort.

Så... ei ganske tålmodig jente ligger i senga, i en og en halv time, uten å sovne. SÅ spør ho om ho kan få skive, for ho har blitt sulten. Ja det er jo ikkje så rart... det er tross alt 3 timer siden kvelds. Så det kan godt være ho faktisk ER sulten.

Så hva gjør du ?

# Står på reglene, ingen mat etter leggetid.... Ho får bare klare sovne uten mat, selv om ho muligens faktisk er sulten.

# Ho får stå opp, og spise ved bordet, for det er faktisk der me skal spise.

# Ho får ei skive i senga, fordi ho skal hvertfall ikkje få stå opp igjen.

Vel det ble et alternativ nummer 4 på meg...
Ho fikk sitte på en krakk på rommet, og spise 2 hele skiver i (halv)mørket.... Så ble det tannpuss, fremdeles på krakken i det (halv) mørke rommet. Før ho ble putta rett i seng igjen.

Nå sover ho, det gikk ganske fort etter ho ble putta i seng igjen. Men eg sitter jo å tenker... var eg streng nok ? Hva tror du ? Hva ville du gjort ? ;)


(Og ellers... har me hatt en kjempe fin dag ;)

6 kommentarer:

  1. Tror du valget et brukbart alternativ.
    Men et annet alternativ hadde vært å legge henne litt senere siden
    hun hadde sovet for sent og for lenge på dagen. Mine sluttet å sove
    på dagen i to års alderen. Eldste sov nok ei stund etter han startet
    i barnehagen som to åring. Men den yngste ville ikke sove i barnehagen.
    Var noen ganger vanskelig å holde de våkne i bilen på vei heim fra barnehagen.
    Og det var tre km å kjøre. Hendte jeg måtte stoppe å vekke de etpar ganger på
    den turen. hehe.
    Nei jeg har vel ikke noen fasit på ditt svar, egentlig. En må selv finne ut hva som er viktig, og hvordan en vil håndtere det. Problemet er visst det viser seg av hun vil bruke dette
    flere ganger fremover. Da må dere nok være litt strengere. Hvordan en nå enn skal gjøre det.
    Er jo vanskelig når ungene sier de er sultne, eller tørste.
    Lykke til
    Er så herlig å lese om at du er i så fin form.
    Nesten så det sikkert er fristene å få mange unger.
    Ønsker deg en herlig sommer uten vondt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja hovedproblemet er jo den sovingen på dagen, tenker eg. Ho hviler ikkje hver dag lenger, men mange dager ho ikkje hviler, blir det fryktelig slitsomme ettermiddager, både for ho og foreldrene, for ho er så trett. Så me er nok i en overgang... Men å legge ho litt seinere hadde nok vert smart ! Ellers er det jo viktig at dette ble en engangsepisode ja ;)
      Og ja, det er fristende å få mange unger hehe... for å være gravid er ganske fantastisk for meg ! men en skal jo klare ta vare på de også !! ;)
      Klem

      Slett
  2. Syns du landa på rette alternativet i kveld.
    Men kan også vere enig om at for seinare bør ho kanskje vente litt med å legge seg viss ho kviler for seint på dag.

    God helg klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja enig i det ! Men jammen er det vanskelig å vite hvor trett ho er og, for det er utrolig dagsbestemt hvor mye søvn ho trenger for tida. Og ho kan virke trett på kvelden, men likevel ikkje trett nok. Så me er i en overgang, blir mindre og mindre hvil ;)
      Riktig god helg
      Klem

      Slett
  3. Synes du landa den fint jeg. Men mulig du skal tenke på om hun trenger den hvilen på dagen lenger.
    Eldstemann hos meg hvilte til han var tre, men den yngste sov på dagen bare til han var to. Yngstemann skal konfirmeres i dag. Tenkt på det. Tida går så veldig fort. Nei nå må jeg steike litt eggerøre. Siste hånd på verket for i dag.
    Klem fra Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Gratulerer med konfirmanten !! ;)
      Ja tida flyr, ingen tvil om det ;)
      Ja det er en avveining den hvilen på dagen. Det er ikkje hver dag lenger. Så hver dag blir forskjellig, og noen dager blir det litt sånn som mi går. Ho virket jo trett på kvelden også, men ikkje trett nok ;) Men bra andre og syntes eg ikkje var heilt på jordet med valget hvertfall ! ;)
      Ha en fin fin dag og god helg !
      Klem

      Slett

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)