onsdag 19. september 2012

Husmorsysler : Skillingsboller / Skoleboller


Utenom hekling og annet håndarbeid, er også baking noe en husmor må (burde;) kunne. Må innrømme at mine bakeferdigheter har vert så som så, men med øvelse har det hvertfall begynt å komme seg ;) 

Etter en aktiv dag i går, med trille og leke tur i Kleppelunden på formiddagen, og fisketur på ettermiddagen, var jeg egentlig fint klar for sofaen når Hanne endelig var i seng. Men så hadde jeg vert så dum og lovet at jeg skulle bake skole boller. Og som en som alltid prøver å holde det jeg lover, satte jeg igang med dobbel porsjon bolledeig!! Jeg var jo veldig klar over at det ville ta resten av kvelden, men når en får så god mottagelse av bollene etterpå, da er det verdt det ;) Og en ting til, nå trenger jeg hvertfall ikke bake på en stund ;)

Bakingen startet 19.30, og tre timer senere; 22.30, var dette resultatet ;)




En stor klippekrans med makron fyll, 23 skoleboller og 2 skillingsboller (vaniljekremen strakk ikke helt til) Det var ganske tydelig at de falt i smak, da 9 boller forsvann før jeg fikk tatt bilde, og i dag tok Yngve med seg 4 på jobb. Men det er jo ingenting som er kjekkere enn når folk vil spise det en lager ;)

Og her er den veldig gode oppskriften som endelig resulterte i store og luftige boller ;) Stjal den på nett, men la til egg selv, syntes det ble enda bedre. Jeg bruker nok også litt mer fyll, men det kommer jo ann på hvor søte en vil ha de....


Kjempe gode skillingsboller  (Ikke for å skryte ;)

 Ingredienser

  • 50 g gjær
  • 3,5 dl melk
  • 100 g smør eller margarin
  • 75 g sukker
  • 500 g hvetemel
  • 1 egg
  • FYLL:
  • 2 ss smeltet smør
  • 2 ss sukker
  • 2 ts kanel 
  • Vaniljekrem til skoleboller
Fremgangsmåte
30 skillingsboller. I ovn ved 200° i ca. 15 minutter. I min ovn ca 10 minutt, så følg med underveis. Smelt smøret og varm sammen med egg og melken til den er lunken, 37°/fingervarm. Litt varmere om en bruker tørrgjær. Rør gjæren ut i den lunkne melken. Bruker en tørrgjær er det lettere å blande den i melet. Ha i sukker. Rør inn nok hvetemel til en smidig og blank deig. Dekk den godt med plast og la den heve i ca. 1 time, til dobbel størrelse.
Elt deigen lett om og kjevle den ut til et rektangel. Pensle med smeltet smør og dryss på sukker og kanel. Rull deigen fast sammen fra langsiden og skjær den i ca. 2 cm tykke skiver. Sett dem på bakepapir på stekebrett og etterhev dem i ca. 20 minutter.
Stek skillingsbollene midt i ovnen til de er gylne og gjennomstekte. Avkjøl dem på rist.

Skal du lage skoleboller er det akkurat samme fremgangs måte, men lag en liten grop i midten av bollen før den heves. Gropen forsvinner nok delvis ved heving, men det gjør det litt lettere når en skal lage grop til vaniljekremen etterpå, som skal på rett før steking.

Kringle lager du også med samme fremgangsmåte, bare at du lar være å skjære den opp i bolle emner. Den kan fylles med det en ønsker, makronfyll, nøtter, rosiner, sukker og kanel, vaniljekrem, eller en god miks ;) Stekes på 200 grader på nederste hylle i ca 15 - 20 minutt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)