fredag 28. september 2012

SKJERPINGS NÅ... Før det er for sent !


PÅ TIDE VI SKJERPER OSS !!

Vi er ofte ute i naturen, noe som er helt skjønt. Den blå himmelen, det grønne gresset, trær og blomster som strekker seg mot himmelen, den friske luften, den rene naturen vi i Norge ennå er så heldige å ha. Men der er tydeligvis mange andre som er ute i naturen, som ikke synes det er så viktig hvordan det ser ut rundt en. For overalt vi ferdes er det noen som ikke har klart å ta med seg hjem igjen det de har tatt med på tur!! Jeg må si jeg ikke helt skjønner hva disse menneskene tenker på. Synes de det er fint med engangsgriller, flasker, bokser, papir ; søppel som ligger overalt?? Eller tror de det kommer noen andre å plukker det opp etter dem?? Det skal da ikke så mye til å ta med seg søppelet hjem!! Jeg har ofte plukket opp etter andre, for det har nemlig ingenting i naturen å gjøre. Det blir ikke til jord, men blir liggende for evig. Det er stygt å se på, og ødelegger naturen!! Her på Klepp er det en gjeng med frivillige menn; "mannfolk med klype" ;) de går rundt om i sentrum og i Kleppelunden og plukker opp søppel etter andre. Et flott tiltak, men det burde vær unødvendig. Så husk på; det er ikke alltid det kommer noen etter deg og plukker opp, det er heller ikke deres ansvar, men ditt! Så plukk opp etter deg! Det er lettere enn du tror. Enten kan du la være å legge det på bakken i utgangs punktet, eller du kan rett og slett bøye deg ned og plukke det opp ;) Og gjør du det, vil du også føle deg mye betre etterpå, for du er nemlig med å redde verden vår fra snarlig undergang ;)




Hjemme prøver jeg også å ha fokus på kildesortering, da jeg mener det er veldig viktig. Om en sorterer bort bokser, plast og papir avfall, vil en se hvor lite som blir igjen til rest avfallet! I den verden vi lever i, som vi holder på å oversvømme i søppel og ødelegge, er det viktig at alle tar sin del av ansvaret! Det er også vårt ansvar å lære våre barn hvor viktig dette er! I dag føler jeg, jeg har gjort en god jobb med akkurat det hehe.

Som sagt pleier jeg å være flink til å kildesortere, men har ei lita jente som tydeligvis ikke var heilt fornøyd med mammaen sin kildesortering i dag... Hun skulle kast noe boss, og sprang ut på kjøkkenet for å kaste det i søppelbøtten. Hun er i det hele tatt veldig opptatt av å kaste boss, så det var helt normalt. Det som derimot ikke var helt normalt, var at hun kom tilbake med en ketchup flaske og en dressing flaske som jeg hadde kastet. Jeg sa det var boss, og hun gikk ut igjen med de. Jeg regnet da med at hun hadde kastet de. Men når jeg skulle kaste noe litt seinere, stod flaskene i skapet med søppel, men utenfor søppelbøtta ;) Jeg syntes det var litt snodig, for hun er normalt veldig flink til å kaste ting opp i søppel bøtten. Jeg kaster de i bosset igjen. Når jeg litt senere skulle kaste noe igjen, står flaskene igjen utenfor søppelbøtta! Da måtte jeg bare gi opp, skylle flaskene og kaste de i plasten der de skulle være ;) Godt å ha ei som passer på, når mammaen av og til tar den lettvinte løsningen...

Det er vi voksnes ansvar å lære våre barn å ta vare på jorden vår, slik at vi, barna våre og deres barn igjen, framdeles vil ha en natur rundt seg og en luft det går an å puste i!! Så vær med å ta ansvar!! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)