tirsdag 10. desember 2013

Måkelort på boks... eller ikkje... ;)

Der var jammen måkelorter og i boks,,, eller det vil si, det er de ikkje, for eg har ikkje flere kakebokser... ;) De to eg har er fulle av kakemenn og serinakaker... Må nok på handel i morgen ! Me har ikkje hatt bruk for så mange kakebokser før... Me reiser jo alltid bort i jula, så eg har ikkje følt at det var så viktig å bake så mye. MEN, plutselig ble det viktig likevel ;)

Det er rart det der... Mange ting som er tradisjon for meg, har ikkje vert så viktig i årene fra eg flyttet hjemmefra, frem til eg fikk Hanne. Da ble det plutselig veldig viktig igjen ;) Flere som har det sånn ?? Men det er jo ganske logisk da. For eg ønsker jo å føre tradisjoner videre, og gi Hanne også en god opplevelse av julen. 

Derfor har det blitt litt mer baking i år enn tidligere juler. Ja ho har jo opplevd 2 juler før ho, men det er vel ikkje før i år, ho virkelig skjønner noe. "Hanne ger seg t lul" Seier ho kvar dag ;) Om ho skjønner ka det innebærer vet eg ikkje... tvilsomt.... men ho vet me skal reise på besøk til besteforeldre, og at der er gaver inne i bilde ;) Og det er vel nok å glede seg til det !!??!! ;)

 Så... joda... i dag har eg virkelig jobba for jul og tradisjonen ;) Har hatt kjøkken tjeneste for å si det sånn ! De få serinakakene Hanne og eg klarte trylle frem på fredag, de varte jo bare et døgn... Det var vist alt for liten oppskrift, til å være så gode kjeks hehe... Så eg måtte doble oppskriften i dag, og begynne på ny. 


Hadde litt mer ro på meg når eg fikk lage serinakakene aleine i dag,
så det ble litt hjerte serinakaker ;)



Etter Serinakakene var i boks, ja for de fikk den siste ledige boksen ;) da var det tid for middags laging. Lapskaus...  Kjedelig kanskje... men godt ;) Da ble det jo også litt kjøkkentid...

Ja så var det disse Måkelortene da... Joda eg synes og det er et veldig rart navn ! Men det kommer vist fra utseende har eg hørt... ;) Men veldig gode er de hvertfall !! Ja for de som ikkje vet det, er det kjeks med sjokolade og nøtter, litt sånn cookie aktig. Den kommer ikkje fra min tradisjon. Det er nok en sørlands tradisjon. Svigermor har alltid  bakt den. Og er da også den eneste kjeksen Yngve MÅ HA til jul ;) Jo han spiser de andre også, men det er den som er viktig. Og det skjønner eg jo, det er jo en del av hans tradisjon. Nå er det blitt en del av min og Hanne sin tradisjon også ;)


 Måkelort.... 

300 gr sukker
300 gr smør
2 egg
Kokesjokolade
Melkesjokolade
100 gr nøtter
300 gr mjøl
2 ts bakepulver

Rør smør og sukker luftig.
Ha i eggene.
Hell så oppi så mye du ønsker av hakket sjokolade og nøtter. 
Oppskriften sier vel egentlig bare en plate kokesjokolade. 
Men i Yngve sin familie er tradisjonen begge, 
og MYE.
Så eg brukte nesten ei plate av hver! Og Sore biter er best ;)  
Ha i mjøl og bakepulver og bland i vei ;) 
Sett de med t-skje på bakebrettet,
og etter 10-15 minutt på 170 grader, er de nok ferdige.
Da er de fremdeles veldig myke, 
så de må få kjøle seg ned før en flytter for mye på de.
Da er de knasende gode ! ;)

De siste stod nok litt for lenge... det var natta tid for lille snuppa ;)

 Og jammen ble det en del måkelorter... Med bare bittelitt hjelp av Hanne .... som nok gjor at kjøkkentjenesten tok en times tid lenger enn nødvendig... men men, det er tross alt mye for hennes del at eg gjør det. Så da må ho jo nesten få være med. Men tror ho syntes det var kjekkere å lage serinakakene, for da fikk ho grapse mer ;)

Men nå er eg "fint ferdig" som me sier... Det betyr at kroppen min har fått litt nok for dagen ;) Men så er det jo leggetid og da, så det er HELT greit ! Tror det blir en roligere dag i morgen. Har noen slag til eg har lyst til å bake... synes faktisk det er gøy ;) Ja det overasker meg litt, for eg er ikkje noe kjøkkenmenneske egentlig! Men eg håper eg kommer opp i syv slag, inkludert kake og konfekten eg håper eg får til ;) Men det blir ikkje i måro ! Da blir det julekort i fokus tenker eg. De bør jo komme seg ut døren snart...Eg som aldri er ferdige med de siste julekortene før lille juleaften (de som ikkje trenger sendes;), hadde håpet eg skulle få alle ut i god tid før jul i år. Men nå er det bare 2 uker igjen til jul folkens !! ;) Ikkje bare Hanne som gleder seg her i huset, eg og ;) ;) 

Hvor mange slag har du fått på boks ;)

4 kommentarer:

  1. Jammen er du flink til å bake. Har ikke bakt noe enda.
    De hadde kakebokser på Gjenbruksbutikken på lørdagen.
    Håper du finner noen. Ellers så er det mange fine og billige
    både på Europris og Nille.
    Har faktisk lyst til å bake, men nå er det natta. Halvsov to-tre
    timer av den våkne nattevakta i natt, og så har jeg sovet to timer på dagen
    i dag, og vært på venne julebord i kveld. så nå er jeg ganske så ferdig.
    Ha en flott onsdag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh hjelpes, ikkje mye søvn på deg da !
      Uff, eg har og hatt nattevakter for noen år siden, det sliter på!
      Ja tenkte ta en tur på bruktbutikk og se om eg finner noen søte kakebokser.
      Liker jo godt de gamle ;)
      Klem

      Slett
  2. Fine tradisjoner du bringer videre til Hanne.
    Det er godt å kunne lage seg egne tradisjoner og følge videre.
    Måkeklattene ser farlig gode ut kanskje jeg må prøve de til jul også.
    Har foreløpig bare ett slag i boks her...
    Så bakstemessig er jeg IKKE i rute i år.
    Men det blir vel jul uten de 7 slaga også.
    Det blir nok litt baking til på meg, men ikke 7 slag i år.
    Klem fra Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir så absolutt jul uten 7 slag i boks !! ;) Eg har aldri vert i nærheten av det før. Men fikk litt lyst til å prøve i år, bare for gøy ;) Og om kroppen spiller på lag med meg, så har eg jo no tid! Og ja måkelortene kan absolutt anbefales. Ikkje sikkert de varer frem til jul her seg eg... hehe...
      Klem

      Slett

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)