søndag 15. desember 2013

Nå tenner vi det 3. lys.... og spiser litt delfiakake ;)








Nå tenner vi det første lys,

alene må det stå.
Vi venter på det lille barn,
som i en krybbe lå.

Nå tenner vi det andre lys,
da kan vi bedre se.
Vi venter på at Gud vår far,
skal gi sin sønn hit ned.

Nå tenner vi det tredje lys,
det er et hellig tall.
Vi venter på at Frelseren,
skal fødes i en stall.

På bordet står 3 tente lys i adventsstaken. 
Der står og fat med kakemenn, Serinakaker, Måkelort og Delfiakake ;) 
Ja i dag ble det jammen delfiakake. 


Oppskriften hentet eg fra bloggen "Det søte liv"
Men eg brukte marsipan og gelestenger i, i tillegg. 
Det er første gang eg har laget, og jammen fikk eg godkjent !! ;) 
Yngve likte den, det håpte eg jo, han liker jo delfiakake. 
Men det var mer overaskende at Hanne likte den. Delfiakake er jo ganske sterk sjokolade.... 

Hanne var selvfølgelig med meg å lage den. 
(Men blir ingen bilder av kake laging i dag. Det var umulig å holde orden i dag, 
og det koselige lille kjøkkenet vårt var "bomba" ;)
Hanne rørte i sjokoladen, bakte ut litt marsipan, og pynta litt. 
Kakka til og med et egg... ikkje heilt etter mammens plan, men det gikk godt ;) 
Og når kakerøra endelig var i forma, skulle hanne få "slikke" skåla.
Selvfølgelig egentlig ikkje bokstavlig talt...
Men DET var EI som kunne kunsten å få i seg mest mulig ;) 


 Dette ble vel jul ;) 
Og merk det lille juletreet i bakgrunn... 
Dette stod til pynt i butikken Yngve jobber i. Men så ble det "ødelagt", lyset gikk. 
Så de skulle kaste det. Jatakk sa Yngve, og kom him med et søtt lite tre, 
som passer perfekt i den lille stua vår ;)


ANGRIP !! ;)



Søtere enn dette blir det vel ikkje ?? Bokstavlig talt hehe....
Måtte nesten dra skåla av hodet hennes hehe... Så joda, den falt i smak. 
Ho likte faktisk bedre sjokolade røren, enn marsipan og geleen... Merkelig unge hehe ;) 
Men det var kjekt. Kjekt å bake litt mer, og kjekt å ha Hanne med. 
En må liksom bare instille seg på det, og instille hodet på at ting ikkje skal være SÅ nøye. 
Så blir det koselig. For alt går nødvendigvis ikkje heilt som planlagt, når en 2 åring vil gjøre ALT ;) "Hanne jera søl detta".... Hører den noen ganger !! Vel det er vel strengt talt eg som skal si eg skal gjøre det SJØL, det var tross alt eg som skulle lage kake... men men, me koste oss og kaka ble god, så kan jo ikkje bli bedre enn det ;) 



Ja den 3. søndagen i advent er avslutningen på ei flott helg. 
Men kjenner eg er "bittelitt" sliten her eg sitter. Ikkje at eg har vert så fysisk aktiv... 
Men jo nærmere jul en kommer, jo mer er det å gjøre og jo vanskeligere er det å komme seg tidlig i seng ;) Og ikkje bare fordi det faktisk er kjekt å gjøre de tingene du skulle ha gjort, 
men det er jo ekstra koselig å sitte oppe og. Mye levende lys, fin pynt, kjeks og kaker på bordet, ekstra god stemning i stua... og ja så blir det ekstra koselig å sitte å skrive og lage ting som, forhåpentligvis hvertfall, skal glede noen ;) Der er en del kort som skal lages og skrives, og litt anna plukk... ;) Joda nok å henge fingrene i for tida ! Men nå begynner jo min helg hehehe...., så det er ikkje så farlig om eg er litt sliten nå. Hanne og Yngve går mot kvardagen, eg går mot mine hviledager ;) 

Enten du går mot hviledager eller kvardager,

håper eg du får ei kjempe fin og stress fri adventsuke !

For dette er faktisk den siste adventsuken, 

neste veke er det JUL ;)


2 kommentarer:

  1. Delfiakake syns jeg også er veldig godt
    Men det er noen år siden jeg laget det
    Ikke blir det i år heller.
    Ønsker deg ei riktig god friuke :)

    SvarSlett
  2. Koselig å ha med ungene på baking.
    Ser ut til at det var helt OK å slikke bollen ja.
    Kos dere siste uka før jul.
    Klem fra Marit

    SvarSlett

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)