onsdag 4. desember 2013

Der kom advent stemningen... ;)

I dag fikk eg en følelse. 
Den kom ganske snikende...
Men ble ønsket hjertelig velkommen !
Den blir liksom vanskeligere og vanskeligere å finne, de eldre en blir føler eg. 
Det er synd, for det er en fantastisk følelse. 
Den gode gamle julestemningen ;) 
Jada eg vet det er 3 veker til jul, så me får kalle det førjulsstemning, 
eller adventstemning er vel riktigere ;) 
Me har kommet til advent... 
selv om eg ikkje har følt det.
Eg har faktisk måtte grave dypt for å finne inspirasjon til å pynte og bestille julekort,
noe som er det første eg pleier gjøre av juleforberedelser. Butikker, blogger og andre nett"verdener" bugner jo over av inspirasjon. Og det er flott ! 
Men eg har likevel ikkje følt at jula nærmet seg.
Og eg har ikkje klart å mane frem god følelsen og finne inspirasjon, 
før i dag ;)

 Hagl og "storm"...., joda det er jo ganske julete her på jæren ;) 
Men det var ikkje det som satte meg i stemning i dag. 

# Eg vasket (skurte;) kjøleskapet. Hehe, ja utrolig at det kan bidra til julestemning.
Men det skjer jo ikkje så ofte kan du si. 
Og det er noe med det å ha stor vask før jul ;)
Og litt julemusikk til vasken, hjelper jo og! 

# Hanne hadde laget julepynt i barnehagen ;) 
Det er vel lite som er så jul, som pynt som barn har laget. Det er mye VAKKER julepynt i butikker, og på mange blogger rundt omkring. Det moderne er NYDELIG, men det klarer ikkje gi meg den gode gamle julefølelsen. For meg er tradisjon viktig for å få frem julestemningen. Den gode gamle juelpynten, det en har hatt LENGE, eller det som vekker minner. Gamle og nye hjemmelagde ting er også viktig. Så hos oss er det nok aldeles ikkje noe moderne jul  ;) 

# Neste steg mot julestemningen var julekort... 
Me hentet alle de 50 julekortene eg hadde bestilt...  
Med ganske så søte nisse bilder av Hanne... (synes selvfølgelig eg hvertfall;)
Alltid gøy å få se hvordan julekortene har blitt, og glede seg til å gi de bort. 
Og det fikk me hvertfall begynt så vidt med i dag. 
Me fikk gitt vekk 2 julekort i dag.
De to første gikk til naboene og til søsteren min som stakk innom. 

# Og søsteren min hadde med seg det som satte prikken over i-en på adventstemningen i dag ! 
En eske med "sop i hop" fra mamma og pappa ;) Ja mamma kaller det det... 
Ei eske med sånt ho vet eg liker ! 
Et koselig julekort, Noen søte små duker, engler og julepynt, 
og ja litt større gaver var det og. De har eg ikkje åpnet ennå...
Det er ikkje nødvendigvis det å FÅ, som gir stemningen. 
Det er mer omtanken bak gaven, som varmer og gir den gode følelsen. 
Og så ligger det en del av det å få uventet adventsbesøk. 

Her er et lite glimt av adventspynten som har kommet på plass...



Engler, nisser og griser i skjønn forening ! 
Og hjertet har eg laget selv, syntes det ble litt søtt eg ;)




De tre fremste englene her, var med i "sop i hop" pakken fra mamma. 
Skjønne ! 
Og jammen tror eg at eg har fått hvertfall en av de andre av ho også.
Disse lysene, med englene som flyr rundt, fikk eg i fjord, og de er eg veldig glad i. 
Det minner meg om jul hima, når eg var liten. 
Og om besto mi, som ikkje er med oss lenger...




De gode gamle ;)

 Neida pleier ikke brenne lyset (Hanne sitt dåpslys) inne i skapet... det var kun for anledningen (luktet litt svidd lakk etterpå... ups ;)

 Skulle noen være i tvil, så ja.. eg er veldig glad i engler !

Eg samler på både engler og griser (vet det gjerne er en litt snodig kombinasjon;)
 og har fått meg noen etterhvert. 
Men er alltid gøy å finne/få flere ;) 

Så tusen takk til mamma og pappa, for koselig gave eske,
og til søster Ingunn som kom innom ;)

Nå gleder eg meg til å pynte litt med de nye "sop i hop" tingene ;) 
Og å få ferdig, og skrevet julekortene.
For det vet eg at også er med på å sette meg i julestemning !! 
Nå, gleder eg meg til resten av førjulstiden !!
Hva gir deg julestemning ??

Ønsker alle en fortsatt god adventstid ;)

4 kommentarer:

  1. Hei Åshild!

    Så koselig du har pynta. Stas med pakke himante, mamma og stikke te meg diverse småplukk innimellom. Alltid kjekt. :) Håpe alt står bra te hos dåke!

    Klem, Åshild.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Åshild ;)
      Kjekt du symes det ! Eg synes og det ble litt koselig ;)
      Ja det er veldig koselig med sånt småplukk synes eg, me har goe mammaer ;)
      Her er det som vanlig... alt bra ! ;) Håper det går bra med deg og !!
      Klem

      Slett
  2. Snøen skal vist komme her på østlandet i morgen, så da tror jeg julestemningen vil komme mer her.
    Så koselig å få en førjulspakke da. Koselig at noen har tenkt på en og pakket inn noe de vet du liker.
    Ønsker deg ei god natt. Må hoppe i loppekassa nå, starter vakt kl 07.00 i morgen.
    Vennlig hilsen Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Snø hjelper så absolutt på julestemnigen ! Den kom her også forrige helg,. men et døgn var alt den holdt ut vestlandsværet :( Jaja fint så lenge det varte ;) Ja veldig koselig med førjulspakke!!
      Klem

      Slett

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)