mandag 30. desember 2013

Et glimt av JUL hos familien Flokketvedt (og) Olsen (og noen til ;)

I dag er det 6. juledag, hvis det er noko som heter det ;) 
Det er hvertfall den siste dagen som kan være en "juledag",
 for morgendagen har sitt eget navn...
Og tenk det er faktisk 2 heile veker siden eg skrev noko på bloggen sist. 
Tida frem mot jul, går alltid for fort. Så mye som skal ordnes og stelles. Julekort tar alltid ganske mye av tida mi.... Og dette er ett av bildene på årets julekort ;)



Men juledagene går om mulig enda fortere, enn dagene før jul. Hvertfall har de det for oss, på tross av at me har vert i ro hos oss selv de tre siste dagene. Nå er vel jula strengt tatt over eller ? Nei den får hvertfall bli frem til helga tror eg, hos mange får den sikkert bli enda lenger ;) Men helt til påske... nei da er den brukt opp. Eg trodde gjerne at me måtte spise julekjeks frem til påske eg, men da må eg i tilfellet fortsette å bake hver helg. For me (les eg) er veldig flink til å spise julekaker !! 

Tenkte eg kunne gi et glimt av den kjempe kjekke jula me har hatt !! Sjøl om eg var redd det spøkte kraftig for julefeiringen forrige fredag!! Natt til lørdag, ble senga til Hanne full av spy !! Ho kastet opp 5 ganger i løpet av natta. Stakkar liten, fikk sin første erfaring med oppkast. Det var en kjip affære. Men dagen etter, var ho i kjempe form, så me krysset fingrene for at det var over. Men neste natt kastet ho opp igjen. Veldig merkelig syntes me!! Men neste dag var jo i fin form igjen. Og heldigvis kom det ingenting mer, og Yngve og eg fikk ingenting. Eg var nå usikker på om me var velkommen til svigers, når me kanskje hadde omgangsyka med oss, men det var me heldigvis ;) 

Så på lillejulaften kjørte me til Kristiansand. Hadde vurdert lenge å ta toget. Men det har jo ikkje akkurat vert noe vintervær, så det var like greit å kjøre ;)

 Og for ei kjekk jul me fikk der nede i sør. Me fikk feire sammen med svigers, svoger (Yngves bror)og svigerinne, Hanne sin storebror som snart er 13 år, og mammaen hans. En fantastisk gjeng. En riktig moderne familie, er det ikkje det det kalles ;) Hanne hadde gledet seg sånn til jul, og spesielt å få feire sammen med storebroren sin. Det er 2 år siden me feiret med han sist, og da var jo Hanne så liten at det husker ho selvfølgelig ikkje...



Der var selvfølgelig juletre. I plastikk, men veldig naturlig og fint ;) 
Og pyntet etter min smak ;)



Denne fikk Hanne av Oldemoren sin i sommer. Ho er kjempe flink til å sy perler !!


Yngve og eg pyntet julebordet. Her fikk me spise fantastisk saftig ribbe,
 med poteter og hvit saus i lefse.  
Ja det er en sånn rar sørlands tradisjon, men utrolig godt !! ;)


Nissen kom selvfølgelig etter middagen ;) 
Og Hanne.... la faktisk ikkje merke til at storebroren ble borte ei lita stund... 
Litt for opptatt med å ta imot gaver kanskje ;) Men eg var veldig overasket over at ho ikkje åpnet en eneste gave, før alle gavene var utdelt !!


Hanne fikk sin første sykkel !! Med støttehjul selvfølgelig. 
Veldig stas i den lange stua til besteforeldrene ;)


 Far og barn ;)
Kan ha mye morro med ballonger.


 Ja alle holdt seg friske, og me fikk noen fantastiske jueldager. Noko som selvfølgelig gjorde det forferdelig å måtte reise hjem igjen. Når Yngve og eg pakket i bilen, kom Hanne løpende, for å si ha det til OSS... Stakkar liten var ikkje klar for å reise fra besteforeldre, tante og onkel og ikkje minst storebroren. Nei det var nok lettere å si ha det til mammaen og pappaen ;) 

Det gjorde veldig vondt å reise for oss alle tre. Det var vondt å reise fra Hanne sin storebror, men det var enda verre å rive søsken fra hverandre. Det føltes SÅ FEIL !! Men... sånn er det nok for mange i jula. I "moderne" familier. Men me hadde hvertfall ei fantastisk fin jul. 
Og sitter igjen med gode minner, og mange bilder, som me har sett mye på de siste dagene. (det finnes naturlig nok ikkje et eneste bilde av meg, da eg alltid befinner meg BAK kameraet...;) Og så reiser me nok snart sørover igjen ;)  

På grunn av vær (storm) og helse har me ennå ikkje kommet oss hjem til min kjære familie. 
Fryktelig irriterende !
Men mamma har forsikret meg om at jula varer ei god stund til der hima ;)
Så me får ta oss en tur snart håper eg !

I morgen er det nyttårsaften.
Yngve jobber på dagen, mens Hanne og eg skal ha oss en liten tur ut til min kjære søster.
De er tilbake fra Etne-jul.
Kvelden skal feires i vår egen lille stue.
Her blir det pinnekjøtt og ellers en rolig kveld med min kjære ;)
Men feiring blir det, og litt ekstra i år.
For Yngve har vert midlertidig ansatt i et og et halvt år, 
men fra 1. januar har han fast jobb ;) ;) 


Håper alle har hatt ei kjempe fin jul,

og får ei kjempe flott nyttårs feiring og nytt år !! ;)


(og hvis alle kan prøve å konsentrere rakett oppskytingen til rundt midnatt... er der både katter (og andre dyr) og trette foreldre som blir takknemlige !! ;)

4 kommentarer:

  1. Ja her var det mange koselige juleminner.
    Gratulerer til din kjære med fast jobb.
    Ønsker deg et riktig godt nytt år :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk,
      og riktig godt nytt år til deg også ! ;)

      Slett
  2. En hyggelig familiejul er bra.
    Hygge og kos hører julen til og familie er absolutt hyggelig.
    Ønsker deg alt godt for 2014.
    Klemmer fra Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja familie er hvertfall viktig for meg i julen !
      Så håper eg bare me får besøkt den andre
      delen av familien snart også ;)
      Riktig godt nytt år !
      Klem

      Slett

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)