fredag 8. februar 2013

Suksess terte




Hanne, vår skjønne sol stråle ble jo 2 år forrige helg. Da var spørsmålet hva i all verden en skulle servere... Me tenkte på sjokolade kake, for det er jo Hanne veldig glad i og det har eg lagd en del ganger før ;) Men etter en handletur på butikken, der me fann ei fin sjokolade kake (For så "erfarne" husmødre som meg, er det viktig å ha ei backup kake uansett ;) , fann eg ut at eg skulle prøve meg på ei anna kake først. Etter litt nett surfing, landet valget på suksess terte ;) Den er alle tre veldig glad i, og når det stod i oppskriften at det ikkje var mulig å ødelegge den, da måtte eg bare prøve ;) Etter ka eg har hørt i ettertid, så var nok det løgn, det går vist fint an å ødelegge den hehe... Men for oss gikk det faktisk bra.... eh til slutt hehe. Så her kommer oppskriften eg brukte:


 Tertebunnen:

250 gr madler finmales

250 gr melis (siktes i mandelmassen)

6 store eggehviter piskes stive

1 ts bakepulver


Sett ovnen på 175 grader. Bland så alt forsiktig sammen. Oppskriften passer for kakeform på 22 cm. Dersom du vil ha to tynnere lag i kaken, kan du fordele massen i to former, og legge de sammen med fyll mellom og oppå etterpå. Stekes midt i ovnen i ca 30 minutt. Kaken er ferdig når den løsner litt fra kanten øverst på formen. Så må bunnen avkjøles.

Eg lagde bare en bunn. Var også så dum å bruke bakepapir, ikkje gjer det... Det går heilt fint, men er unødvendig og kaka blir ikkje så fin. Og for alle som ikkje er så drevne i kake baking, er det heilt normalt at kaken ser dobbelt så høg ut som den skal. Eg var sikker på at heile kaka var fiasko, for den hevet seg jo nesten over kanten på kakeformen. Men til min store lettelse falt den sammen igjen når den hadde kjølnet! Så eh... tror hvertfall dette er normalt;)


Krem:

1 1/2 dl fløte

150 gr farin

6 eggeplommer

250 gr smør. (ikke soft margarin)

Dette skal kokes opp, og valget av panne er viktig! Ikke bruk alluminiumspanne med tynn bunn! (Det gjor dessverre eg, den svidde seg, og eg fikk fin gul kram med brune prikker.... Godt eg hadde nok egg til å starte på ny ;)

 Kok opp fløte og sukker til alt sukkeret er løst opp. Ta pannen av plata, tilsett eggeplommene og rør godt! Sett kasserollen tilbake på plata og rør til det tykner. (det tar ca ett halvt minutt) Ta kasserollen av plata igjen. Rør inn smøret i små biter, da smelter det raskere.

Sett så kremen i kjøleskapet til den er avkjølt, gjerne over natta. Har det gått bra så langt, er det bare kreativiteten som setter stopper for resultatet;) dekorer kaken slik du ønsker med krem og eventuelt mandler, nøtter, sjokolade eller annet.... Kan ikkje sei eg var spesielt fornøyd med utseende på kaka mi, men så lenge smaken var god, så var eg godt fornøyd. Så får eg jobbe mer med utseende neste gang ;) Eg måtte jo skrive Hanne på kaka, siden det var bursdagskaka. Hadde bare smartis tilgjengelig, så prøvde meg på det. Men når en skal få det gjort på 5 minutt, blir det gjerne ikkje så vakkert, hvertfall ikkje for så erfarne kake bakere som meg... men men, satser på bedre planlegging og gjennomføring neste gang. Øvelse gjør som kjent mester !! ;) ( Til erfarne bakere der ute; hvis noko av det eg har skrevet er feil, vær så god og rett på meg ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)