torsdag 21. februar 2013

TIL GUTTEN PÅ STEINGJERDET




Jeg såg deg på lang avstand,
Du skilte deg ut
Fra menneskene rundt deg.

Du satt der
På steingjerdet
Sammenkrøket
Med hodet mellom knærne.

Da jeg kom nærmere 
Såg jeg
Du hadde bare
Genser
Bukse
Og sokker på
I 3 minusgrader…

I det jeg gikk forbi deg
Hørte jeg
 et hikst
Du gråt!

Jeg gikk to skritt
Men måtte snu!

«går det greit med deg?»
Dumt spørsmål!
«Ja»
Sa du
Og vendte hodet bort.

«men hvor er skoene dine, det er jo så kaldt!?»
Sa jeg.
«de ligger der borte»
Sa du.
 Og pekte bortover veien
«jeg ser de ikke»
Sa jeg.
«men jeg kan hente de for deg!»

«nei»
Sa du
«ikke gjør det»

«men er det ikke noe jeg kan hjelpe deg med?»
Sa jeg
«nei»
Sa du
«Jeg trenger ikke hjelp»
Jeg såg en tåre renne nedover kinnet ditt.

«ok»
Sa jeg
«men da håper jeg du får en fin dag!»
Idiotisk sagt!

Jeg snudde meg
Og gikk min vei
Bort ifra deg
Mens jeg hørte deg gråte.

jeg tenker...
jeg skulle gjort mer!
Jeg skulle spurt mer!
Jeg skulle ha hentet skoene dine!

Jeg vet ikke hvem du er
Hvor du er
Hvor gammel du er (12 – 13 - 14 år?)
Hva som var så vanskelig.

Men jeg sender en bønn
Med varme tanker
Og kan bare håpe
At de når frem til deg
At noen kan hjelpe deg
Der du er
Du gutten på steingjerdet.


(Det var et skår i gleden over turen vår i dag. Mens jeg føler livet smiler til meg, er det mange andre som ikke har det bra, som gutten på steingjerdet. Fikk veldig vondt av han, og håper han får hjelp for det som var vanskelig! Kanskje var det jeg som skulle hjulpet han, nå håper jeg bare noen andre gjør det! ) 


 Nå har jeg registrert meg på <a href="http://bloggurat.net/minblogg/registrere/c14bde184ff8809d4d1620ed56cd1576061dd560">Bloggurat</a>.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)