fredag 29. november 2013

Endelig.... Så smått igang med juleforberedelser ;)

Når eg skulle hente Hanne i går, falt det plutselig en sang ned i hodet mitt, en gammel sang ;)
"kalt og mørkt og lite sol, soleis er det fram mot jol...."
Aner ikkje hvor den kom fra akkurat da, men den var særdeles passende. Iskald vind blåste både fra øst og vest og rundt i ring... føltes det hvertfall som. regn var det også, og sola føltes særdeles langt borte, der den gjemte seg bak mørke tunge skyer...
Men joda det nærmer seg jul... ;)

Eg får litt fnatt av å lese blogger rundt omkring, og se statuser på facebook... og se hvor langt mange har kommet !! Både kaker og gaver i boks, pynting snart ferdig og alt klart for julestemning. Hos oss... Not so much !! ;)
I fjor på denne tida, var julekortene besilt, godt i gang å lage de, og nesten klare til utsending. Gavene begynte me å kjøpe i august.... Baking... vel eg har vel aldri hatt 7 slag i boks, men eg tror jammen eg hadde bakt litt og på denne tida. Men i år er eg tydeligvis veldig TREG ! Litt snodig, siden eg har så mye TID ;) Men altså, eg vil jo ikkje gjøre alt klart i november heller liksom... Det er jo noe av advents kosen det, å ha litt juleverksted, lage julekort, pynte, bake.

Men i begynnelsen av uka begynte eg likevel så smått... fikk hvertfall opp noen lilla lys glass og lys. Syntes det ble koselig, selv om prestekragen satte en liten demper på advents stemningen eg prøvde å skape ;) Prestekragen som fikk bli med inn fra snøen forrige uke, står nå finere enn noen gang. Så den må nesten få være med å pynte opp litt den og ;)

All pynt kjøpt på Fretex eller loppemarked opp gjennom årene...


Ellers har det vert lite juleforberedelser.. Og mannen har faktisk begynt å mase på meg litt :) 
"Har du begynt på julekortene?" 
Eg har jo en 30-40 stykk å lage.... og mange år har eg begynt så seint at han har måttet trå til litt med klipping og liming, for hendene mine og nakken sier takk for seg....
Eh... nei eg har ikkje begynt på julekortene, så det er nok på tide !!

"Har du fått tak i lilla lys? Så vi slipper den årlige jakten på lilla lys rundt halve rogaland?" 
Hehe, ja det har faktisk nesten blitt en tradisjon her ;) Eg vet mange bruker hvite lys også i adventstaken. Men for meg/oss må det liksom være lilla lys i adventstaken..... tradisjon ;) Og ja, så har me vel vert litt trege med å skaffe de noen år, og da har det vert utfordrende å få tak i !! Men i år har eg faktisk noen igjen fra i fjor !! ;) Så det slipper me styre med.

I går....
I går begynte eg faktisk så smått med juleverksted ;) 
Prøver å få oversikt og planlegge hvordan julekortene skal bli... Frem med lys, lysfolie, servietter, filt, sølvtrå... ja litt diverse, og prøve lage litt pynt. Prøver å sette kreativiteten igang . Eg måtte prøve ut lysfolien eg vant hos Bente på bloggen Loftkroken. (En av mine favoritt blogger forresten !! ) De var bare skjønne, og det ble så fint. Men eg hadde ikkje store nok lys til å lage de største, så det må eg anskaffe ;) Men både servietter (det første bilde) og lysfolie på lys ble kjempe fint, syntes eg hvertfall ;) Gjenstår bare å få på en sløyfe.. og finne et egnet sted for de... Så blir det nok noen lys til fremmover...



Julepynt.. en sped begynnelse ;)

Så får me se om det blir litt juleverksted på Hanne og meg i dag... 
det er jo tross alt kosedagen vår !;)

Ha en fin fin fredag, og snart helg ;)

1. desember og 1. søndag i advent på søndag,

det er koselig !

Ikkje stress for mye nå da,

det skal jo tross alt være kos med advent....  !! ;)

4 kommentarer:

  1. Her er det ikke gjort mye til advent enda.
    Er ferdig med en del julegaver, det må jeg siden jeg skal
    ha de med meg til Jæren i neste uke.
    Men stjerna er ikke opp, adventstake, lys er ikke fremme enda.
    Ikke er det vasket til helga. Ikke har jeg bakt ei kake.
    Men jeg har laget jule på loppa og driver nå å forbereder
    felles bursdag for min mann og hans mor på søndag.
    Det kommer mellom 30 og 40 gjester. Jeg skal lage koldtbord.
    I kveld har min mann og jeg satt på plass border, vasket og lagt
    duker på bordene i menighetens lokale. Blir nok ferdig både til
    selskapet på søndag, og til jul i tide. Slev om jeg nå syns
    jeg ligger etter til begge deler.
    Har funnet ut at jul blir det uansett hva jeg har gjort.
    Jula er ikke der på grunn av det jeg gjør, eller ikke gjør,
    men på grunn av det Jesus gjorde.
    Men jeg liker å pynte og bake. Så en del kommer nok til å bli gjort etter hvert.
    Håper dere hadde en flott kosedag.
    Det skal være julegrantenning på Klepp stasjon på søndag kl.17.
    Etter som jeg har hørt så er det et flott arrangement i regi av menigheten
    på Klepp st. Har dere mulighet så ta en tur dit.
    Ønsker deg ei velsignet god helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja du har jo no å gjøre på du da ;) Men ja som du sier jula kommer uansett og det er ikke hvordan huset ser ut som er viktig, det viktige er hvorfor vi feirer ! Og det trenger vel ikkje være jul i huset i hele desmember... slik mange har ;) Me er jo så heldige at me reiser bort til familie i jula, så me er lite hjemme. Derfor trenger me jo ikkje så mye bakverk til jula ;) Men det er jo koselig å bake likevel, og ha litt julekaker her på forskudd ;)
      Ha ei fortsatt god adventstid!
      Klem

      Slett
  2. Jula kommer uansett. Har ikke bakt mer enn ett slag sjøl enda jeg.
    Julevasken eksisterer ikke hos meg, for den tar jeg på våren når det er lyst ute...
    Pynte gjør jeg hele tiden, men nissene får ikke komme fram før mye nærmere jul.
    Det med julekortene kjenner jeg igjen, har en tendens til å drive på i siste lita sjøl.
    For meg handler jula og forberedelsene mest om feelingen. At det er hyggelig og rolig rundt meg.
    Stresse får andre gjøre. Her blir jula som den blir, og ingen har klaget enda.
    Så du er nok i godt selskap med mange av oss andre som lar jula komme uansett.
    Ønsker deg ei stressfri adventstid. med masse kos, hygge og levende lys.
    Vennlig hilsen Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er godt å høre at det er andre også som ikke har det "perfekt" ;) Det blir perfekt jul likevel ! Som du sier så er det stemningen, feelingen som er viktig! Og veldig smart å ta "julevasken" til våren, det er jo da det viser best også ;)
      En fortsatt stressfri adventstid til deg også !
      Klem

      Slett

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)