mandag 9. februar 2015

Jeg er TRETT !! MEN..... virker GODT NOK !! :)

Jeg er trett ! Kjempe trett ! Så trett at jeg holder på å sovne hver gang jeg ammer :) Den siste uka har vert drøy, i hvertfall i min målestokk :) Forrige uke hadde jeg så mange avtaler. jeg som gjerne har en ting jeg skal i løpet va uka, maks. Og pleier nesten grue meg, og lade opp til det! Forrige uke hadde jeg plenty !! :) Og det startet jo på best mulig måte, med påfylling av medisin. Nå er jeg så heldig at Yngve jobber kveld hver mandag, og påfylling er alltid på mandager. Så nå kan han kjøre meg til sykehuset. Det er genialt, da slippet jeg nemlig å bruke opptil 3 timer på bussing og venting på buss, tur retur. Men det virker likevel inn på kroppen. Mer urolig kropp, og mindre energi, mer sliten. Heldigvis har ikke de store krampene vist seg ennå, bank i bordet :) Og slik har jeg tenkt det skal forbli ! :)

Ja, så det var mandagen, påfylling på morgen. Ingen hvil, for det ble kvalitetstid med mannen på Kvadrat, frem til vi hentet Hanne i barnehagen. Så hadde jeg begge barna alene resten av dagen. Tirsdag skulle jeg vert på barseltreff, men hadde ikke sjans til å klare det. Hele dagen gikk med til rydding, vasking, bake kaker. Ja i det hele tatt lage klart til bursdagen til Hanne. Så hentet jeg i barnehagen, før det gikk slag i slag frem til leggetid. Jeg var "fint ferdig" den kvelden, som vi pleier si :)
Onsdag var nok den verste dagen, sånn tretthets messig ! Da var det babysang i kirka klokka 10.30, så da ble det heller ingen hvil. Det er nemlig i den tida Kristian sover lenge enn 15-30 min i slengen. Så var det henting i barnehagen, og rett til lege med Hanne. Hun skulle på en kontroll etter ørebetennelsen for en måned siden. Hjem. Middag. Så bar det avgårde på dåpssamtale klokka 17.30. Opp i kirka for andre gang den dagen :) Noe som for øvrig var en veldig fin opplevelse!!
Når torsdagen kom, var det fantastisk, og forøvrig helt nødvendig, med en hviledag for meg. Så eg hvilte litt, men så skulle huseigeren ha takstmann på fredagen, så vi ville jo gjerne at leiligheten skulle skinne, så mye som mulig hvertfall :) Så da ble det en del rydding den dagen. Og fredagen... sier seg selv, siste finpuss av leilighet, og alenemor til 2 frem til klokka 17. Så joda, helg var kjærkomment !! :)

Helgene pleier jo egentlig være tyngst for meg, siden jeg egentlig skal hvile meg i uka. Men lørdagen var jeg slakt, så da fikk jeg hele formiddagen "fri" ! :) Så var det søndag, da ble det litt mer mannens hviledag. Og så var det jammen mandag igjen :) Og i dag! I dag stod jeg opp halv syv, for å gjøre meg selv, Hanne og Kristian klare til å komme oss ut døren til kvart på åtte. Hanne skulle nemlig på 4 års kontroll på helsestasjonen klokken 8 !! . Og planen, ja planen var at Hanne skulle rett i barnehagen etterpå.... Men kontrollen tok tid, og for å gjøre en litt lang historie om en jente med hoste og surt vær kort, så ble hun med hjem etterpå. Men først etter en tur på biblioteket og butikken... så da var den mulige hviledagen over.... og jeg ble alenemor resten av dagen/kvelden.

Dette var sikkert uhyre interresant hehe. Men her kommer poenget :) Det har vert ei utrolig slitsom uke.  Lite søvn, ja både lite hviletid på dagen, og i tilleg har jeg begynt med tabletter mot epilepsien i hode igjen. Ja den stakk jo hode sitt frem igjen. Så da var det påan igjen med medisiner, fortere enn svint! Men det er lang innkjøring på de, og de gjør det så vanskelig å sovne, og jeg våkner av hver minste ting, uansett om jeg er skam trett. Så den søvnen jeg HAR fått, har vert elendig. Og der har vert nesten ingen dødtid på dagene, noe hjernen min trenger mye av!! Jeg bør helst ha en times tid til dagen, der jeg bare kan sitte å stirre ut i rommet, eller se på tankeløst tv, eller spille et hjernedødt spill :) Uten dette, når dagen går i ett, blir hjernen helt overopphetet, super sliten. Og spesielt når jeg må snakke med mange mennesker i løpet av dagen, og verst.... mennesker jeg ikke kjenner så godt. Og når jeg har minimalt med søvn i tillegg, så kortslutter hjernen min litt... Da har den en tendels til å på en måte ville skru seg av i korte øyeblikk am gangen... Så altså, jeg har vert kjempe sliten. MEN !! OG det er et stort MEN !! Jeg har taklett det !! Jeg kom meg gjennom uka, alle avtaler, og jeg funket som mor. Det meste av tiden hvertfall !! :) Og den mestrings følelsen, av å klare dette. Å klare å holde avtalene mine. Å klare gjøre det jeg må for barna. Det er en fantastisk følelse.

Jeg har vert så redd for å få smerter og kramper tidligere. En redsel som gjør at jeg prøver å unngå å slite meg ut. Gir meg heller før jeg er for sliten. Og jo, det er viktig å ta hensyn til denne kroppen. Det har den vist gang på gang ! Men jeg er ikke redd lenger :) Det er ikke farlig med smerter, eller kramper ! Det er bare en del av livet. Jeg klarte hele uka, med lite søvn, og smerter. Men jeg klarte det !! :) Det er kanskje småtteri for andre, men for meg var det en seier å fullføre en slik uke!

Klokka er 22.50 og nå er endelig minsten sovnet for kvelden. Jeg skal gå og legge meg, og håper jeg sover godt til i morgen. Kvart på syv skal jeg vekke Hanne, og få henne klar til barnehagen. Jeg håper også at ikke Hanne våkner og vil stå opp i 4 tida, slik hun også plutselig har fått det for seg den siste uka... (hun får ikke stå opp da altså ! ;) bare for å stykke opp natta enda litt til hehe... Men det går bra uansett. Om kroppen verker i morgen, og om all energi er forduftet, om hjernen føles som om den vil skru seg av et sekund nå og da, så gjør det ingenting. Jeg funker nok likevel, nok til akkurat det jeg må. Være kjæreste og mamma !! ;) Og TAKK, takk, TUSEN TAKK for det !! :)

God natt og sov godt ;)




 <div id="2B86A9F6-DC56-43DF-91165DE8350CD331-5CBE349E-935A-41F1-BED7B44D6BA68B80"></div>

2 kommentarer:

  1. Ja det er godt at du klarer det selv om du blir veldig sliten.
    Du er tøff. Håper natta var bra og at dagen blir helt topp for dere alle
    Ønsker deg ei velsignet god uke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er en kjempe god følelse å¨klare oppgavene, selv om en blir kjempe sliten !! :)
      Natta var veldig god, 8 timer i strekk!
      Og i dag har vert og er en god hviledag,
      så jeg får tatt meg inn litt igjen :)
      Trenger det innimellom, selv om det går greit i perioder uten !
      Ei velsignet god uke til deg også :)
      klem

      Slett

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)