tirsdag 3. mars 2015

Er det greit å tvinge barnet til å gå i barnehagen ?

Man blir sliten av å være syk. Det kan ta tid å få kreftene tilbake, selv etter man har blitt så og si helt frisk. Og man blir veldig sliten av å være i barnehagen, spesielt når man har vert syk. Jeg er alltid i tvil om hvor fort jeg skal sende Hanne i barnehagen etter sykdom. Akkurat det med feber er greit nok. Noen sier en feberfri dag hjemme, mens andre sier så lenge barnet  er feberfri, kan de komme. Vi har alltid hatt en feberfri dag hjemme.
Men hva med hoste, og en snørrete og sliten 4 åring. For en kan virkelig føle seg dårlig selv om en ikke har feber. Og en dag i barnehagen er slitsomt, og da er det så lett å få tilbakefall. Hvor raskt er det greit å sende barna i barnehagen ?

Hanne er frisk nå, etter ei ukes sykdom. Det vil si hun er god på dagen, men kan hoste til hun spyr på natta. Er det greit med barnehage da ? Hun var hjemme i går. Men energi nivået hennes oversteg mitt med glans hehe...(nå er selvfølgelig jeg blitt godt forkjølet) så i dag trengte hun komme seg ut fra hjemmet, og i aktivitet, så hun måtte gå i barnehagen i dag. Men det var ei fryktelig trett og sliten jente som ble vekket i dag morges. Og mamma hjertet mitt syntes det var vondt å nekte henne å være hjemme. For hun ville ikke i barnehagen. Men slik er det hver gang hun har vert hjemme ei uke i strekk. Men så snart hun er i gang i barnehagen igjen, så stor koser hun seg. Så vi føler vi må "tvinge" henne i gang. Men det er aldeles ikke gøy! Og jeg synes det er vanskelig å vite om hun er god nok.

"Nei, isje rør meg mamma!"
"Åhhhrr eg får det isje t !! " 
Nesten gråter hun, og refererer til ei lite samarbeidsvillig strømpebukse.
Jeg nærmer meg forsiktig igjen.
"Nei du får isje hjelpe meg !
Og isje se på meg !"

Skulle tro vi hadde en tenåring i hus hehe... må le litt, men synes synd på henne også. Men hun fikk på seg klærne selv til slutt. Og hun gikk i barnehagen, etter en masse lokking og godsnakking. Vi har ennå aldri måttet tvinge henne med oss. Atså bære ho i bilen liksom... Men mannen har kommet "for sent" på jobb mange ganger, fordi vi har måtte godsnakke litt for lenge ! (heldigvis har mannen greie arbeidsgivere, og får litt flexitid:) Men kan se for meg at den dagen kan komme, der hun nekter plent. Ikke fordi hun ikke liker seg i barnehagen. Tror og håper jeg hvertfall... Men hun er ei veldig bestemt jente, som vil bestemme selv. Og har hun lyst til å være hjemme, så sier hun fra :) Men er det greit ? å tvinge barnet ?  Jeg har gått fra henne i barnehagen, mens hun grein noen ganger. Slik er det jo gjerne i begynnelsen, selv om det ikke føles noe greit det heller. Heldigvis er det LENGE siden hun har grått når vi har gått, selv om hun sier hun ikke vil være der. Men synes det er noe annet å bære en gråtende unge ut i bilen og kjøre i barnehagen... Så lurer på, hva synes DU ? Og er det noen som har noen gode tips og triks for å slippe tvang ?? Regner med de fleste MÅ ha barna i barnehagen, og da kan det vel komme slike dager også?!

Gikk heldigvis veldig fint i dag. Og jeg gikk å hentet henne tidlig, for var redd hun skulle bli så sliten og dårligere igjen. Men hun var selvfølgelig ikke klar for å gå hjem igjen hehe.... Men det var ei veldig trett og fornøyd jente som la seg i kveld :)

Men tenker det kan bli vanskelig å motivere henne for barnehagen i morgen også. Men jeg håper at så lenge jeg vet at det er på grunn av trass, og ønske om å bestemme selv, at hun ikke vil... da er det greit å tvinge henne.... Men er det det ??

2 kommentarer:

  1. Håper det går bra med barnehageleveringen i morgen.
    Er ikke lett når ungene nekter og gråter.
    Men noen ganger må en bare. Som regel går det
    veldig bra likevel. Lykke til :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk jo det har gått veldig fint resten av uka ! :)
      Sa ho ville ikkje i barnehagn i dag, når ho våknet også .
      Men ho gikk uten noen protester.
      Og ho har storkost seg hver dag, så det er nok bare det at ho vil si fra,
      og ønsker å bestemme selv :)

      Slett

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)