søndag 8. mars 2015

Skikkelig helgekos HJEMME :)

Så deilig å bli vekket klokken 8.15, en søndags morgen, av en liten som ligger å synger i vogga si ;) Skikkelig god lyd ! Låg og hørte på det et kvarter, før jeg til slutt sa god morgen til han. Et digert glis lyste over det herlige morgen glade ansiktet hans, når han såg mammaen over kanten på vogga. Armer og ben flakset. Og god lyden ble enda høyere :)


Døgn rytmen endret seg plutselig etter en ukes sykdom. Etter en uke med minimal matlyst, har han nå begynt å spise på nettene igjen. Det har han jo ikke gjort på noen måneder, men skal vel ta igjen for en uke nesten uten mat. Men selve natten har også plutselig endret seg. For han har ikke villet roe seg før i 10-11 tiden på kvelden, men plutselig sovner han i 7 tiden ;) Har begynt å gi han grøt til kveldsmat da, kan være det har en invirkning :) De tre siste kveldene, og nettene har han sovet fra ca. 19 til 7-8 på morgen, bare avbrutt av et par-tre måltider. Er ganske godt fornøyd med det, men minuset er at all nattesøvnen virker inn på soving på dagen, for nå er det jo nærmest unødvendig. 2 ganger 20 minutt, er alt han har villet sove de siste dagene. Litt lite i mine øyne, og for min kropp. Så hvis jeg får det som jeg vil, så blir den første hvilen forlenget med hvertfall en halv time til. Da blir jeg veldig fornøyd :) Så i dag har han fått litt grøt før hvilen, og jammen hjalp det :) En og en halv time sov han i den første hvilen. Utmerket ! :)

Ellers er det veldig fint å få kvelden tilbake !! :) Fint å ha litt alene tid med mannen, uten at en av oss sitter med en baby i fanget ! Det har vi jo ikke hatt på 6 måneder nå, så det er savnet ! :) MEN å sitte oppe så lenge er likevel ikke så lett hehe... Det er litt rart det der. I går kveld kunne vi endelig sitte oppe alene en stund, og følte nesten vi måtte det, bare fordi vi endelig kunne :) Men det vi begge tenkte mest på var å få kommet oss i seng !! I ni tida begynte vi å snakke om det.... Hmm er det fryktelig galt å gå å legge seg nå ? Klokka ni på en lørdagskveld ? Når vi endelig har litt alenetid ? Betyr det at vi er gamle ? :) Etter litt "diskusjon", kom vi frem til at nei vi var aldeles ikke gamle. Vi var unge småbarnsforeldre !! :) Slitne unge småbarnsforeldre, som nettopp har vert gjennom ei uke med sykdom og nattevåk. Vi drøyde likevel til klokka 10, og syntes vi var gode da hehe... En koselig kveld ble det da likevel, om vi ikke satt oppe til de tidlige nattetimer.

Og det var ikke så dumt tenker jeg. Så kunne vi våkne, hvertfall ganske uthvilt, til en fin søndag morgen:) En søndag morgen der begge barna slo til med å sove lenge. Hanne våknet ikke før jeg åpnet døren hennes halv ni, da syntes jeg ikke hun kunne sove lenger, ellers blir det umulig å få henne i seng til kvelden!
Vi følte egentlig at vi burde gjøre noe i dag.

Gjøre noe som familie.
Gjøre noe utenfor hjemmet.

Når vi endelig var friske alle sammen.
Når vi endelig hadde fått sovet godt og lenge, og var uthvilt.
Når det endelig var det søndag, og vi er sammen alle 4.

Kanskje vi kunne kommet oss ut på langtur (selv om været ikke var helt på topp), eller funnet på noe kulturelt, eller kanskje vi kunne kommet oss i kirka. Etter at vi etter nyttår har vert i kirka både i dåp og for at Hanne skulle få 4 års boka, så har det gitt mersmak både for mammaen og 4 åringen :)

Lurer på om andre også tenker sånn.... Gjør ikke du også det ? Når alle har det bra og alt "funker", da bør en liksom "gjøre noe" !?
MEN...

"God morgen mamma, skal eg i barnehagen i dag ?"
var det første Hanne sa i dag.
"Nei, i dag skal du være hjemme, det er søndag i dag"
Svarte jeg.
Hanne gliste.
"Skal pappa på jobb?"
"Nei"
"Skal du på jobb?"
"Nei"
"Skal Kristian på jobb?"
"Ehhh...., nei !"
"Åhhhh"
Gliser Hanne henrykt.
" Er det ingen som skal ut av huset i dag, jippi ?!"


Så vi tenkte hvorfor ikke ?!
Hvorfor ikke nytte dagen til å kose oss hjemme !?
Vi er ikke av de mest aktive til vanlig, har jo ikke de mest travle hverdagene...
det har vel de som har fulgt meg her skjønt :)
Men nå har det faktisk vert litt travelt, både med jobb, og avtaler og sykdom...
Så jeg skjønner godt at Hanne jublet over at vi alle skulle være hjemme og kose oss. 
Og jeg tror det er viktig. 
Jeg føler det bør skje noe hele tiden, vi bør gi barna opplevelser UTENFOR hjemmet så ofte som mulig.
Men jeg tror faktisk at opplevelser INNENFOR hjemmet er lik så viktig !! :)
Hverdagen blir fort travel nok for en 4 åring.
Ser bare hvor klar Hanne er for å ta helg når torsdagen kommer. 
4 dager i barnehagen er mer enn nok for henne, 
da har hun lyst til å være hjemme og leke med lekene sine!

Så vi har lekt med dukker, bamser, tegnet, lekt med kitt, hoppet i sofaen (Ja bare Hanne altså ;).


Men så var det tid for Kristian sin andre hvil, og han ville ikke sovne,....
Kanskje den første hvilen ble litt for lang ? ;)
Og Hanne hadde ehhh.... rimelig bra med energi...
Og været var blitt ganske så bra :)
Så da ble det en liten tur ut også.
En liten rusletur og leketur :)
Ute, men så nær at det føles som hjemme :)

Herlig å komme seg ut litt !!

Løpetur i søleputter er alltid gøy !
Leker gjemsel, og Hanne fant meg :)


 Etter litt lek rett utenfor, triller me en tur for å få Kristian til å sovne. 
Triller en liten tur ned mot Kleppeloen og vi finner VÅR !






Gåsunger ?? Er de levende ?? Spør Hanne :)
 


Vi gleder oss til sauene og lammene kommer ut på beitet. 
Nå har det kommet opp skilt om at det er lov å gi de skive :) Vi gleder oss !!



Ser nok ut som det var skikkelig kaldt ute, slik som Hanne var kledd. Men det var 5-6 grader, og når sola kikket frem, viste gradestokken 9 grader :) Men det blåser jo alltdi littegrann, så det er best å passe godt på ørene nå rett etter sykdom !

En herlig dag !
En herlig hjemmedag for alle 4 !
Og jeg tenker... må man finne på en hel masse UTENFOR hjemmet, 
for å gi barna kvalitetstid med familien ?
Jeg tror ikke det...
Jeg håper ikke det...
Og nå... sover de søte små,
godt fornøyde med helgen tror jeg :)
Det er kveld, 
kvalitetstid :)
Vi er klare for en film, 
og så tidlig i seng  ! :)

Og så, er vi godt oppladet og klare for ei ny uke !

Håper du har hatt ei fin helg !

Er du klar for ei ny uke ?? :)

2 kommentarer:

  1. Høres virkelig ut som en perfekt dag når en har små unger.
    Her ble det også en lat hjemmedag i går. Var bare en liten runde ute på
    gardsplassen og gikk rundt huset å så etter vårtegn.
    Godt med en stille dag etter ei travel uke, og så blir det
    ei ny travel uke. Er jo også så heldige at vi ikke må ut for å få med oss
    en gudstjeneste/møte. Er jo flere kristen kanaler nå som hele døgnet
    sender kristen program. Men det er noe ekstra å samles sammen med andre kristne.
    Ønsker deg ei velsignet god uke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det var en herlig dag. Godt med litt late hjemmedager av og til :)
      Ei velsignet god uke til deg også !
      Klem

      Slett

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)