onsdag 4. mars 2015

Koser oss på babysang :)


Oppover to små runde armer
trippe trippe trappetrinn.
Få en liten kos som varmer,
fra ditt myke barnekinn.
Stryke myke ører små,
helt til slutt må mamma få,
susse søte mage,
susse søte mage.... :)



Vi har vert på babysang i dag. Var veldig i tvil om vi skulle gå, for hverken jeg eller Kristian er helt i form ennå. Han er litt sur, vil bare være i armene hele tiden, og jeg har litt mye "bomull" i hodet. Så jeg gav Kritian valget :) Vi la oss til å hvile klokken halv ni, og hvis han vekket meg før 09.45, så skulle vi gå. Håpte egentlig at jeg skulle få hvile lenger i dag, men så ble det babysang da, for Kristian ville bare sove 3 kvarter i dag morges. 

Da var det like greit å gå på babysang, da er han mye roligere. Og ikke minst får jeg møte andre mennesker , og slipper gå hjemme og frustrere meg over at jeg ikke får gjort noen ting !! ;)

Ja babysang er utrolig kjekt. Det å komme seg ut og møte andre er en ting. Det er jo en av de få arenaene som jeg faktisk treffer andre mennesker. Sosialt liv her er jo så godt som ikke eksisterende, hehe. Så det gir meg utrolig mye. Og vil tro det kan være en viktig arena for andre også, selv om de "bare" er hjemme akkurat i permisjonen. Det kan nok bli ensomt og rart å bare gå hjemme, for en del.
 
Bilde hentet fra oslo.kirken.no. Og dette her ELSKER Kristian :)

Men det fineste med babysang, er det å synge for barnet ditt, og å lære nye rim, regler og sanger å synge. Det er utrolig fint, og gir en helt egen kontakt mellom deg og barnet. Og babyer elsker å høre foreldrene synge. Uansett hvilken stemme du har, så er det det vakreste barnet ditt hører. Er ikke det fint ? ;) Og en baby vil (nesten) alltid bli roligere om du synger for det.


Jeg løfter deg opp,
se her.
Vi ser på hverandre.
Så snurrer vi rundt om i dans,
ja vi tar oss en vals.
Jeg holder deg nære, intill meg,
kjenner ditt hjerte slå mot meg.
Min lille søte baby,
jeg elsker deg!

 Det er også viktig for utvikling, skal vi tro den britiske forskeren, Goddard Blythe. Hun sier at Å synge tradisjonelle barnesanger og barnerim for babyer og små barn før de lærer seg å snakke er «en viktig forberedelse for senere pedagogisk suksess og følelsesmessig velvære» 
Så vet du det også.... Så der er all grunn til å synge for babyen din :)

En del av sangene og bevegelsene vi gjør, funker også godt som trening!! F.eks dette her, eller som forrige bilde, å løfte barna over hodet i lengre tid ;)
 Jeg synger jo mye hjemme også altså, men ser at Kristian liker godt å komme på babysang sammen med alle de andre barna. Der er 12 barn fra 0-1 år, så det er jo ganske forskjell på en del av de. Og det er morro å se forskjeller, likheter og hvordan de ser på hverandre :) Vi sitter i en ring på gulvet. Der er en leder, med eget barn, og en pianist. Det er kjekt å få litt musikk også til noen av sangene. Vi bruker også litt rytme instrumenter, f.eks rytme egg, som jo er veldig populært blant de litt større barna, som klarer riste på de. Kristian synes det er kjekkest å suge på det ennå :) Vi bruker også såpebobler og andre sanseopplevelser. Noe Kristian liker veldig godt. Det er gøy når en ser de kjenner igjen elementene, og blir helt ville når de ser det som skal skje! Det gir gode opplevelser ;)
Etterpå spiser vi lunch sammen :)


Her går vi på babysang i kirken, og ser for meg at det er ofte kirken som arrangerer det. Men det er sikkert andre nøytrale steder også. Jeg synes jo bare det er fint at det er i kirken :) Og synes de er flinke til å ha en balanse mellom kristne og "ikke kristne" rim, regler og barnesanger. Vil si det er overvekt av sanger uten kristent inhold...

Har du vert på babysang ?
Eller synger du for barnet ditt hjemme ?
Håper hvertfall du synger....
Og babysang... det anbefaler vi hvertfall !! :)

Kjære Gud, ta min hånd når jeg legger meg til ro.
La din engel vokte når jeg sover.
Led du meg slik at jeg kan få bli bevart hos deg,
kjære Gud, pass godt på meg nå slik du lover.





Forøvrig venter jeg spent på om jeg kommer til å vinne i give awayen til Monicaslykke... 
Selv om jeg gjerne vil vinne, så må jeg gi flere sjansen...
Så vil du prøve lykken, så heng deg på her.... :)



Bilder hentet fra Google...
Regler og sanger fra babysang. 

2 kommentarer:

  1. Hei. Babysang ble vel i Norge startet for 20 år siden av Frelsesarmeen.
    Har deretter spred seg til andre meningheter, Men det drives også
    av andre. Mine unger er for store til at vi fikk gått på babysang, men jeg
    har ledet ei babysanggruppe et år. Veldig koselig.
    Så flott at dere får med dere det.
    Ønsker deg en god kveld :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Åja det viste eg ikkje :)
      Ja det er veldig kjekt, var sikkert gøy å lede det også !? :)
      Det kunne eg og godt gjort, men er jo så ustabil, så da er det ikkje så lett. Men hadde nok vert veldig kjekt ! Gikk på babysang med Hanne og, når ho var baby, så var kjekt at eg fikk det til nå også ;)
      Riktig god helg !
      Klem

      Slett

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)