søndag 1. mars 2015

I løpet av natten... kan man også lære nye ting...

Natten er en lumsk tid. 
Alt blir ekstra vondt, slitsomt og skummelt på natta.
Gjerne fordi det er mørkt, og mørkt er liksom skummelt....
Og gjerne fordi en egentlig skal SOVE, og når ikkje det blir mulig, da blir alt EKSTRA....

Sykdom blir også verre på natta... Eller hvertfall føles det slik.

Jeg er utpreget B-menneske, og trives egentlig godt med å være våken sent på kvelden og natta.
Men jeg har aldeles ikke godt av det !
Når jeg studerte pleide jeg studere mest sent på kvelden.
Følte jeg lærte best da, ting satte seg liksom bedre.
 Så man kan også lære ting i løpet av natta...


I løpet av natten har jeg lært at hverken barn, eller babyer... dør av tett nese.
ikke om dagen, og ei heller om natten når du og de sover :)
Jeg har lært at det stort sett høres MYE verre ut enn det er.
Jeg har lært at en kan sprenge blodkar i nesen ved å bruke otribaby "nesesuger"
Og jeg har lært at det heller ikke er livsfarlig.
jeg har lært at å amme fungerer mye bedre mot tett nese, enn saltvannsløsning og nesesuger.
(Både det å sprute morsmelk i nesen, og selve det å drikke.
Sannsynligvis drar han luften så hardt inn da, at han får rensket litt opp i nesen)
Jeg har lært at jeg har barn som sover like tungt som faren.
Jeg har lært at barn ikke nødvendigvis våkner selv om de hoster til de brekker seg.
Jeg har lært at å "tvinge" 4 åringen til å ta hostesaft,
er bedre enn å måtte gjøre senga rein fra spy midt på natta.
 Jeg har lært at faren våkner faktisk, bare barna skriker høyt nok!!
(han sover utrolig tungt når han først sovner!!!:)
Jeg har lært at det ikke er overdrevet mye å nyse 20 ganger i løpet av et par timer.
Jeg har lært at det nærmest er umulig ikke å bli syk, hvis dine to små er det...
Ja hvis en da ikke er pappa.
(har vist en svært motstandsdyktig mann !! )

Og faktisk har våre små også lært noe de siste nettene...
4 åringen har lært at det er lurt å ta hostesaft FØR en legger seg,
da slipper man nemlig å hoste til man spyr.
Og hun har lært at det ikke er noe kjekk opplevelse å våkne med spy over seg.
Og mini har lært at luft er viktigere enn tutt,
og det går faktisk ann å puste med munnen !! :)


Og pappaen... vet jeg ikke om har lært så mye på natta...
Men han har tydeligvis tidligere lært at det lønner seg å la mammaen sove så lenge hun vil på morgen,
når hun har vert våken ørten ganger i løpet av natten :)
Selv om det betyr at det er han som må stå opp tidlig flere morgener på rad ! ;)

Så var det klart for en ny natt...

Men i natt, vil jeg helst ikke at vi skal lære noenting !! :)
 Kanskje utenom at det går an å bli frisk over natta :)
Lov å håpe !!

Har du lært noe spennende nattestid ?  :)

God natt, sov godt,

og ha ei fin ny og frisk uke ! :)


1 kommentar:

  1. Ja det var lærerike natt.
    Godt at der er litt roligere hos dere, selv om dere fortsatt er syke.
    Me i løpet av natten er vel alt blitt mye bedre.
    Håper virkelig det.
    Ønsker deg en velsignet god dag .)

    SvarSlett

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)