søndag 15. mars 2015

Gir ikke opp :)

Det fungerte ikke så veldig godt, forrige blogginlegg altså... Men hadde vel ikke helt forventet det heller :) Selv om det er jo lov å prøve seg, og håpe ;) Og så hjelper det godt på umøret å få "blåse ut" litt !! :) Men Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har ropt å skreket til denne sykdommen, men den vil bare ikke høre. Så neida, jeg regnet ikke med den var borte for godt, og regner ikke med den forsvinner for godt nå heller, selv om den fikk høre det på fredag hehe...

Nei mest av alt er jeg utrolig takknemlig for den tida jeg nå har fått være SÅ god ! Selv om andre nok ville ha følt seg syke, eller hvertfall ikke helt i form, slik jeg har hatt det det siste halvannet året også, men for meg, har det vert utrolig godt! Det å slippe det meste av smerter og alle kramper, det har vert HERLIG!! :) Og den energien jeg har hatt (mesteparten av tiden hvertfall), som har gjort det mulig å bygge opp litt muskler og kondisjon, det har gjort veldig godt for kroppen. Normalt sett så kan jeg jo ikke trene, noe særlig hvertfall, for det utløser kramper og store smerter. Men nå har jeg fått ganske sterke ben av all turgåing, ja til meg å være hvertfall :). Men det er merkelig hvordan styrken kan forsvinne over natta. Selv om jeg vet jeg har sterke ben, så var styrken helt forsvunnet på fredag. Heldigvis er den tilbake nå. Og kroppen er i hele tatt bedre nå. Helga har hjulpet, heldigvis :) Mer søvn og ro, det har funket !

Men jeg kjenner at usikkerheten min er tilbake. jeg stoler ikke på kroppen lenger, og vet aldri hvordan neste dag blir. Den usikkerheten er vond og fryktelig irriterende ! Og jeg kjenner jeg må begynne å ta mer hensyn enn jeg har gjort på en stund. For jeg har ikke tatt hensyn i det hele tatt.. hehe. Jeg har gjort (nesten) akkurat som jeg ville. Og jeg har sovet lite, gått trøtt i lange tider, uten å bry meg så veldig. Har jo prøvd  få sove ut innimellom, men det er ikke noe jeg har stresset så veldig mye med. Jeg har nok tøyd strikken, for å si det sånn :) Men jeg kjenner at nå blir det viktigere. Jeg trenger mer hvile og ro, og trenger vist å begynne å ta hensyn til kroppen igjen. Så skal vi nok klare å leve livet likevel. SÅ lenge jeg tar hensyn til hva kroppen sier, og tar det med ro når jeg må. Heldigvis har vi spart Yngve sin pappaperm, så han har ennå 10 uker han kan ta ut. Det kan komme godt med til høsten tenker jeg, når minsten blir over året, og begynner å løpe rundt :) Barnehage blir det jo ikke før han blir nesten 2 år. Men det gikk jo greit nok med Hanne hjemme, og da hadde ikke Yngve krav på pappaperm. Så det må jo bli lettere nå tenker jeg :)

Men en annen ting er jo at Hanne overhodet ikke husker at mammaen har vert, og er syk. Hun vet at jeg har en medisin boks i magen. Men hun husker jo ikke at jeg har hatt kramper, og hvordan det ser ut. Så jeg har prøvd å snakke med henne nå, om at kanskje mamma kommer til å gjøre noen rare bevegelser noen ganger. Og at det ikke er noe farlig, selv om det kan se skummelt ut. For det tror jeg at det kan gjøre. Jeg har jo ikke sett det selv, har aldri filmet det. Men Yngve sammenligner de verste krampene med slikt en ser i filmer der noen er besatt av onde ånder hehe. Som i exorsisten og likgnende. Armer og ben flyr i unaturlige stillinger, og ryggen går i bru. Jeg håper inderlig at aldri barna mine får se det !! Men nå er det ytterst sjelden jeg har slike kramper, etter jeg fikk baclofen pumpa. Men jeg kan tenke meg at mindre kramper også kan se litt skummelt ut for et barn. Så jeg prøver å forberede Hanne, samtidig som jeg kjemper imot at kramper skal komme :)

Har ikke tenkt å slippe det helt inn på livet igjen. Og har heller ikke tenkt la det styre livet mitt i altfor stor grad. Jeg tror jeg har klart å gi Hanne et rimelig bra liv til nå, til tross for de begrensningene jeg har hatt. Så det skal jeg klare fremmover også ! Jeg må ta hensyn til det, men man må jo fortsette å leve, hvertfall gjøre det beste ut av det. Så håper jeg at det blir mest av de gode dagene nå fremmover også !! :) Og denne uka har jeg hvertfall tenkt å nyte det herlige været !! Det gjorde vi i dag også, om enn bare rett utenfor døren ;) Man trenger ikke alltid gå så langt for å kose seg !! :)



Litt lek i skråningen og en løpetur med bestevennen, det gjør dagen perfekt ;)

Ha ei fin ny uke,

så satser jeg på at det ikke blir noe særlig sykdoms inlegg på en stund !! :)


3 kommentarer:

  1. Ja jeg kan bare ønske deg mange gode
    og sykdomsfrie dager fremover.
    Håper du slipper de værste plagene.
    Ønsker deg ei riktig god ny og herlig uke :)

    SvarSlett
  2. HÅper du får mange gode dager fremover :)

    SvarSlett
  3. Jeg håper sykdommen holder seg på avstand og at du får mange fine og gode dager :-) Det er nok utfordrende å være mamma på slike dager, men for barna dine vil du alltid være den beste mammaen uansett! <3 God påske til deg og dine!

    SvarSlett

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)