fredag 20. mars 2015

Rock the socks !! :)

I morgen er det verdensdagen for Down syndrom. En dag jeg synes er viktig å markere. Ikke bare fordi det er viktig å få frem at mennesker med Down syndrom er like mye verdt som alle andre. At de burde ha samme rettigheter som alle andre. Og kan leve like verdifulle liv som alle andre. Noe som er utrolig viktig !! 

Men denne dagen er også viktig for å si at det er greit å være ANNERLEDES. Ingen av oss er LIKE, vi er faktisk alle ULIKE, noen er bare litt mer ulike enn andre, og det er heilt greit. Nei det er faktisk helt topp !! Verden hadde vert et så mye fattigere sted uten disse menneskene, uten mennesker som var litt mer ulike enn andre. Jeg har skrevet et inlegg tidligere om Downs syndrom, og det å være annerledes. Og tenkte jeg bare skulle poste det igjen i dag ;) 

Men etter å ha lest litt på netttet, ble jeg nødt til å skrive litt til..... For det er så trist  å lese om at mellom 80-90 % av disse barna aldri får bli født !! Og når vi nå kan lese om at en snart kan teste om barnet har downs i uke 10, ja da blir vel enda færre av disse barna født. Og leser en hva folk kommenterer til dette, så ser en hvor viktig en slik dag som i morgen faktisk er. Det vrir seg i meg å lese mange av disse kommentarene, som blant annet :

"Kaller du et foster på 10 uker for et menneske?"

Selvfølgelig er det et menneske !! Og hva slags samfunn vil vi få om det skal bli normalt å velge ut hvem som skal få lov til å bli født ? 

"Når du føder barn med downs syndrom eller andre alvorlige lidelser, så vil disse i realiteten aldri være endel av samfunnet slik som du og jeg, hva med deres rett til et godt liv der alle muligheter er åpne?"




Dette var en spesifikk kommentar, men veldig mange komentarer går på akkurat dette. Og da mener jeg en har missforstått radikalt ! Om en tar bort disse barna før de er født, det er DA de mister muligheten til å være en del av samfunnet. Disse barna, menneskene er en viktig del av samfunnet, en viktig del av noens liv. Hvis en skal snakke om deres rett, så må vel det først og fremst være deres rett til LIV, og et verdifult liv. For det kan de så absolutt få !

Flere kommenterer også med at ingen ville vel ønske å ha downs selv. Men spør du en som har downs om han ønsker å LEVE, om han velger LIVET. Så vil jeg tro og påstå at de er minst like glad i livet som oss andre, ja gjerne enda mer ! Og å ta bort disse fostrene er ikke å fjerne en sykdom, det er å fjerne MENNESKENE. 

Derfor markerer vi også Downs dagen, med Rock the socks, for å vise at det er supert å være annerledes !! ;)

 


Jeg er så heldig å kjenne noen foreldre til noen av disse vakre barna. Og jeg har så enormt stor respekt for dem. Ikke fordi det er synd på de, eller fordi de har det så mye vanskeligere enn andre. Men fordi de virker å være så utrolig gode foreldre, som står på som gale for sine barn, ja for alle sine barn ! Så ikke vet jeg om det bare er fantastisk gode foreldre som får det privilegiet å få bli mor eller far til et av disse vakre barna/menneskene, eller om du blir en god forelder av å få lov til å være mor eller far til en av disse vakre barna/menneskene.

Uansett, all honnør til foreldrene, til familie, venner , og barna/menneskene som har downs syndrom selv, som desverre ennå må ta imot og tåle mye vondt fra andre ! Men det er utrolig godt å også kunne lese om de som virkelig har forstått hva som er viktig ;)


Tar til slutt med diktet jeg skrev til mitt tidligere inlegg om samme sak, for dette er hva jeg mener om de som er "annerledes" ! ;)

DU er en Gudegave... 

Jeg såg deg på stien i dag 
 
et lite stykke forann meg.

Du ruslet.

Så jeg ruslet også.

Ville ikke gå forbi.

Ville ikke gå glipp av....



Hvordan

du dirrigerte fuglene

til å synge i den skjønneste symfoni.

Du sang for blomstene

så de skinte omkapp med solen.

Du hvisket til trærne

så jeg fikk høre den trillende latteren

fra løv som raslet i høst brisen.



Jeg gikk ikke forbi

ville ikke gå glipp av

for du...

Din annerledeshet

er ingen handikap.

Det er en Gudegave!



En gudegave

som åpner verden

for oss "normale" mennesker

av og til.

Du fikk meg til å rusle

og jeg fikk et glimt av

hvordan verden virkelig er !



SÅ... 

er DU med eller ?

Rock the socks !! :)


#rockthesocks

2 kommentarer:

  1. Så flott innlegg!
    Takk for at du deler!

    God helg klem :-)

    SvarSlett
  2. Flotte og viktige ord.
    Ja aller er vi like verdifulle uansett utrustning.

    Ønsker deg ei velsignet god helg :)

    SvarSlett

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)