lørdag 5. januar 2013

Nyttårsforsett... ;)

Så var enda et nytt år startet; 2013!! Verden står ennå, selv om noen mente verden skulle gå under før jul og me ikkje skulle få oppleve noe nytt år. Heldigvis tok de feil ;) De siste par årene synes eg endelig livet har begynt å bli mer spennende igjen, så eg er glad verden står ennå! Og året som kommer skal me gjer enda mer spennende og innholdsrikt ;)
Men et nytt år betyr og  å starte litt på ny, nye muligheter, og et helt nytt år å fylle med det vi vil. Men for mange betyr det også selvransakelse og tid for endring ;) ka har me ikkje vert flink nok til i 2012? Ka skal me gjøre bedre, og ka er våre mål for det kommende året? Det er den tiden når en skal gi seg selv et spark bak igjen, hvis en da ikkje har vert så flink og lever akkurat det livet en vil ha ;)

Det gjer jo ikkje eg... hvertfall er det ein god del eg godt kan bli flinkere til ;)

Så eg må jo og ha noen forsett for det kommende året, det har eg jo alltid ;) Og nå skriver eg om det på bloggen, for det er et faktum at om en skriver de, seier de høgt og forteller de til andre, så blir det lettere å gjennomføre... Og hvis eg sko være så flink å faktisk klare å oppfylle disse forsettene, får eg jo en del mer å blogge om og ;)

Årets nyttårsforsett kommer her:

1.     Mer fysisk aktiv (Kim som ikkje skal det?? ;) Men eg fikk skritt teller til jul, for å gi litt mer motivasjon til å være mer aktiv. Så er jo målet å gå nærmere 10000 skritt til dagen, noko eg allerede har funnet ut er tilnærmet umulig når en er hjemmeværende, og det er dritt vær ute. For å gjer det enda verre for meg sjøl, fikk Yngve den med seg på jobb en dag. Det var jo ikkje akkurat motiverende når han kom him etter 7 timer på jobb og hadde gått 13000 skritt!!! Nei det nytter ikkje å sammenligne seg med andre, eg må ta det ut fra mine egne forutsetninger. Som start skal eg gå minimum 7000 skritt kvar dag, noko som innebærer at eg må ta Hanne med ut på tur kver dag! ;)

2.     Kun ete snop i helgene (det blir hardt, men skal gå!! ;)

3.     Gå ned 5  kilo... Ifølge BMI kalkulatoren er eg overvektig og bør gå ned minst 10 kg for å komme i normal vekt!! Trodde faktisk ikkje det var så gale hehe, så eg er fornøyd om eg klarer halvparten i første omgang ;) Håper på at det vil gå lett som en lek, som resultatet av de to første nyttårsforsettene mine ;) Ja det er viktig å ha trua! hehehe

4.     Bli flinkere til å sette av litt mer tid til egne gleder og hobbyer; venner, ta bilder, lage kort, hekle, lese bøker, skrive...

5.     Begynne å skrive ei bok... Det har eg hatt lyst til i mange år, tror eg snart er klar til å prøve ;)

6.     Bry meg litt mindre om ka eg tror andre mener om meg. (Janteloven er no stort tull! ;)

7.     Reise til Etne og Kristiansand minimum annenhver måned. Få besøkt storesøster Ingunn minimum en dag i veka. Savner de gode familiene våre!

8.     Eg skal faktisk fiske når me er på fisketur... hehe... ( Yngve`s nyttårsforsett for meg ;)

9.     Lage en ny middags rett, som me ikkje har hatt før, hver torsdag (viktig å ha en spesifikk dag, ellers glemmer eg det ;)

10.    Bake ein dag i veka (Det er en del av det å bli bedre kjæreste, mor og husmor, en skal ikkje undervurdere virkningen av hjemmebakt. ;)

11.    Fortsette som flyktningekontakt i frivillighets sentralen.    

12.    Og sist men ikkje minst, for å klare å gjennomføre mange av disse forsettene trenger eg mer energi, noko som innebærer at eg må komme meg tidlig i seng! Helst klokka 22.00, seinest 22.30 på hverdager!    


Så noen ekstra nyttårsforsett som eg har og eg tenker alle skulle hatt :

1.     Gi mer komplimang til andre.
2.     Bli flinkere til å ta imot komplimang.
3.     Smile til menneskene eg går forbi i løpet av dagen ;)

Det skal ikkje så mye til for å gjøre noens dag bedre, og kim vet ka ringvirkninger det kan gi... ;)

Lykke til med forsettene for det nye året! Måtte 2013 gi mange nye muligheter, spennende utfordringer, god helse og masse glede til alle! ;) Og så er det viktig å ikkje være for streng med seg sjøl, det er bare demotiverende. Går en på en smell, må en sjå på kor flink en var før smellen kom, reise seg og fortsette ;)
       

2 kommentarer:

  1. Alltid kjekt med nytt år! Har også noen forsetter, men ikke i nærheten av så mange som dine, så må kanskje ta en runde til ?! :)

    PS: 2. Kun ete snop i vekene.... hm, blir ikke det litt stusselige helger?! ;)

    SvarSlett
  2. Hehe eg hadde ikkje så mange når eg begynte å skrive, men det ballet fort på seg, men du har sikkert ikkje så masse du trenger endre på du da vettu! ;)
    Men du må jo skjønne det er bedre å spise snop i vekene, det er jo flere dager det hehe... Men siden det er helg nå, får eg vel endre det til "bare i helgene" ;)

    SvarSlett

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)