fredag 15. november 2013

UTROLIG, orkideene kommer tilbake ;) Hva gjør eg nå ? ;)

Eg har to blomster i hus. 
JO eg liker blomster altså, men mannen har alltid vert ganske alergisk. 
Synd og dumt, men egentlig verst for han da. Eg har klart meg fint uten blomster ;) 
Men heldigvis har det kommet seg med årene, men eg har jo liksom blitt vandt til å ikkje ha blomster, så eg kommet aldri på å kjøpe selv. 

Men eg har ei fantastisk søster i nærheten, 
og ho var så snill å komme med en orkide til bursdagen min i fjord sommer. 
Og litt senere fikk eg en fordi eg vannet hennes blomster på sommeren, når de var på ferie.... 
Dette var i fjor sommer altså. Og orkideene var nydelige de !! I noen måneder hvertfall ;) 
Men utpå høsten en gang, eller nærmere jul tror eg, da falt blomstene av en etter en. 
Og eg klandrer de ikkje for å slippe taket... 
De fine orkideene fikk plass i vinduskarmen i begynnelsen. 
Men me har jo to katter som også trives der,,, og den ene var da kattunge... 
eh ikkje så bra for orkideene... stakkar. 
Etter at de hadde falt i gulvet et par ganger, 
fått noen katteklor i bladene og blitt tygget litt på, 
måtte de flyttes til en tryggere plass, men dermed også mørkere.

Ja så har de stått da, i snart et år uten blomster. 
Noen blader med litt huller i, og noen spinkle pinner stikkende opp. 
Og ja, de har vel blitt litt glemt. Fått en skvett vann i ny og ne...

Men for en måneds tid siden, når eg skulle gi de en skvett igjen. 
Såg eg til min forbauselse at det hadde skjedd noe med begge to !! 
Utrolig nok var der kommet nytt liv !! ;)

 



Den ene kom med en liten 
 ny spire, 
som nå har vokst seg 
ganske høy!
Og eg venter spent på om der vil komme knopper og etterhvert blomster ;)







 

 
 Den andre synes eg er 
litt mer rar... 
Den har nemlig kommet med nye blader... 
høyt opp på den ene eh.. 
hva det nå kalles.. 
pinne? spire..? gren...? ;) 
Så eg er litt usikker på hva eg skal gjøre med den. 
Det ser litt rart ut, 
og vil jo bli en utfordring for den stakkar 
pinnen/spiren/grenen/,
om den skal holde opp noen digre blader....


 Noen som aner om eg bør gjøre noe spesielt med de ??
De har fått komme frem i lyset igjen da, og får litt mer jevnlig vann ;) 
Kattene får litt strengere oppsyn når de er i nærheten !!!

Uansett...
Det er utrolig spennende å følge med på,
tenk de utvikler seg faktisk ;)
Eg har jo hørt at orkideer kan komme tilbake,
men eg hadde aldri trodd det skulle skje med mine.
Hadde ikkje trodd det var noe mer håp der eg...
men jammen,
det er vist med blomster som med mennesker...
der det er liv, er det håp !! ;)

2 kommentarer:

  1. Så kjekt! Eg har tre -fire som kjem igjen no. Høyrer at mange berre kastar dei når dei er avblomstra..
    Det er sløsing det! Artig med den som kjem med blad høgt oppe, det har eg opplevd ein gong. Nesten som ein liten avleggar :-) Min kom med blomster ut av dei blada også. Spennande"

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh nei, eg viste jo at de kunne komme igjen, så kaste de var ikkje et alternativ ;) Men de blir jo litt glemt... selv om det er synd ;) Du har litt flere enn meg du da ja, men så kjekt at de kommer om igjen !! Eg er kjempe spent her, og krysser fingrene for at det går bra ;)
      Riktig god helg !

      Slett

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)