lørdag 4. januar 2014

Gode råd for å bli kvitt julens søtsaker ;)

Når en pepperkakebaker, baker pepperbakerkaker... 
tar man først en tur på Mega, før en setter ovnen på. 
Når du har kjevlet deigen tynn nok,
kan du trykke ut figurer,
og etter 12 minutt i ovnen er det gode kjeks å få ;) 


 I går var det 10. dag jul... 
og ka gjorde me da ?? 
Jo me bakte pepperkaker... ;)

Hæææ??? tenker du sikkert. 
Nye kaker nå, rett før jula skal ut for alvor ??
Har du ikkje nok med å spise opp de du har??
Og det kan eg for så vidt skjønne, 
men joda, eg kan forsikre deg om at det går an ;) 
Riktig gøy var det også. 

Men eg har ikkje for vane å bake julekaker etter jul altså. 
Det bare ble sånn i år. Pepperkake deigen ble kjøpt, men ikkje bakt, før jula satte inn... 
Og me kunne jo ikkje bare kaste den !! Nei sånt går ikkje an. 

Så Hanne og eg bakte. 
Koste oss. 
Smakte litt deig. 
Og en del pepperkaker. 
Hanne liker pepperkaker veldig godt. 
Egentlig tror eg ikkje ho skjønner at det ikkje er jul lenger, ho gleder seg ennå ho... 
TIL JUL...
Eg liker og pepperkaker. 
Men eg skjønner at det ikkje er jul lenger. 
Og av en eller annen grunn... smaker ikkje pepperkaker, 
eller annen julegodis så godt lenger... :(

Kanskje andre også har det sånn ??
Det blir så mye julemat og godt i julen, at en blir litt mettet på goder ??
Har du noen gang tenkt tanken:
"hvis eg ser et eneste stykke delfiakake til, så spyr eg ??"
Eller kransekaker, ristopper eller smultringer ??

Bilde fra dinmat.no


Bilde fra aperitif.no

Bilde fra NRK.no

Bilde fra coop.no


Dette kan være veldig plagsomt i juleselskaper...
en vil jo gjerne smake på det meste, både for egen del og for verten...
Høflighet vet dere,
er også veldig viktig i juleselskap.
Verten kan fort bli såret, fornærmet...
Men å bli kvitt alle søtsakene kan også være en utfordring etter julen, 
ja hvis en ikkje lever med sånne søt momser som meg da ;)
Men ellers... har en gjerne litt igjen av diverse,
og å kaste er fy fy vet dere !! 

Eg er oppdratt til at man spiser opp maten sin. 
Man spiser opp det man har tatt til seg/fått på tallerken.
Og en spiser samme mat flere dager på rad, til maten er spist opp/
eventuelt ikke BØR spises av mennesker lenger.
Og mat kan spises helt til den er grønn, grå, hårete, prikkete eller har en eller annen
farge og spesielt konsistens den ikke bør ha.....
Og hvis en eventuelt, i siste utvei, må kaste mat,
skal den gis til grisene.
Vel i dagens samfunn er det vel strengt tatt ikke så mange som har griser,
så da mener eg at en bør strebe i det lengste etter å spise opp det en har anskaffet/laget/tatt til seg!! 
Ellers burde en jo i det hele tatt latt være å kjøpe det.
Men etterpåkloke er det jo lett for alle å være...
Men ja uansett,
en bør strebe etter å spise opp !! 


I dag er det 11. dag jul, det er 2 dager til jula skal UT...
Og da, da haster det med å få spist opp søtsakene etter julen !! 
De fleste vil jo gjerne komme raskt igang med disse evige nyttårs forsettene,
så da haster det å få bukt med søtsakene, slik at en kan komme igang uten fristelser i hus !!

Så her kommer noen tips eller gode råd, 
om hvordan klare spise opp godene ;)

De fleste funker også i juleselskaper, men en bør da begynne forberedelser noen dager på forhånd...

#For det første, og absolutt viktigste, er riktig instilling. Har en, en positiv instilling og pågangsmot er største delen av jobben gjort !
(Som motivasjon kan en tenke på at 
- Det er lenge til neste jul, og julens gode grunner til å fråtse.
- Det er NÅ en har mest unskyldninger til fråtse. 
- Nyttårsforsettene settes ikke igang før julen er HELT ute.
ALDRI mist opp troen på at du klarer det. 
Tøm hode for "kvalme" tanker, ellers har du fort tapt før du har kommet igang)
 
# Spis alltid små biter, en stor munnfull er alltid mer kvalmende.

# Start å spise søtsaker fra morgen av, så kroppen venner seg til sukkeret.

# Spis litt før og etter hvert måltid.

# Dropp et måltid eller to, og spis søtsaker i stedet (Høres kvalmt ut? Ikke fortvil ;) Det går veldig lett når du har gjort de to øverste punktene en dag eller to ;)

# Spis søtsakene og noe salt, feks. salt chips vekselvis 

# Delfiakaken har lenge vert min "verste fiende" i kakeverden. Men nå har eg funnet ut hvordan eg kan spise mer... Skjær tynne skiver, og legg oppå et Per kjeks. Da kan du spise uendelig ;)

# Som alle kaffe drikkere vet , så funker det godt med litt kaffe til kaken, da klarer en gjerne litt mer. (Har eg hørt.. eg har ikkje denne lasten selv...)

# For de som ikkje er cocacolikere kan eg avsløre at cola virker på samme vis.


# Skulle det, på tross av alle gode tips, likevel tippe over og du må kaste opp... så kommer det noe godt ut av det også. Du har plass til mer etterpå ;) (Og du legger ikkje på deg av det du allerede spiste ;)

Og skulle det gå så galt at du faktisk legger "litt" på deg, 
slapp helt av
det er et helt år til du skal inn i julekjolen igjen !! ;)
(Og skulle du ikkje få presset den på igjen, er det bare en god grunn til å kjøpe NY !! ;)

Og en siste ting...
Hvis jobben nå føles alt for overveldende..
er det bare enda større grunn til å gjennomføre.
For da kan eg nesten garantere at det vil gå som en lek,
å holde det evige nyttårsforsettet i ettertid !!
Og skulle du likevel om en stund, 
være i fare for å sprekke,
er det bare å tenke tilbake på den ENORME jobben du hadde for deg etter jul.
(eventuelt kan det hende det holder å tenke på dette inlegget.... 
i tilfelle, føler eg at eg har gjort dobbel jobb ;)

Så lykke til med å få bukt med søtsakene etter julen !!

Har du noen gode tips ?

Gjør oss andre en stor tjeneste og DEL !

Her må intet gå til spille !! ;) 

 

 Vennlig hilsen en som har full "kontroll" på søtsakene ...





3 kommentarer:

  1. He he. Her var det mange gode råd.
    Har tatt ett skippertak å spist opp litt konfekt sjøl i dag jeg.
    Greit å bli ferdig med det.
    Må vel starte opp med litt magrere kost på mandag trur eg...
    Takk for hyggelig kommentar på innlegget mitt i dag.
    Gøy når andre liker det jeg gjør.
    Klemmer fra Marit

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flink du er ;)
      Ja det må noen riktige skipertak til etter jul !
      Hehe, ja eg tenker og denne helga
      er siste helg det er lov å jule-fråtse,
      så begynner hverdagen og nyttårsforsetter for fult !
      Klem
      (og takk i lige måde;)

      Slett
  2. Fortsatt Godt nytt år!
    Lukka i mitt hus er at det vart baka svært lite og difor er ikkje det så mykje igjen heller.

    Ha fin ny veke :-)

    SvarSlett

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)