lørdag 3. august 2013

Hanne 2 og et halvt år, og prater som en foss !! ;)

Med ny regndress, er Hanne snart klar for barnehage. Men først er det ferie, og da håper me at me slipper den !! ;)
I dag er det 2 og et halvt år siden gullet vårt kom til verden. Utrolig kor fort tida har gått !! Ho vokser og vokser, og det er så morro å følge med på utviklingen, som me synes bare går fortere og fortere !! Litt skummelt, veldig kjekt ;) Ho Synger masse, løper VELDIG masse, klatrer, ballanserer, danser, hopper (prøver hvertfall, men er heldig om ho letter en cm :), og i dag fann ho ut at ho kunne stupe "håve kråke". Men den aller største, og morsomste utviklingen i det siste, er prating... Hanne snakker fra morgen til kveld (og gjerne litt i søvne ;), og ho er ei skikkelig hermegås. En må være veldig forsiktig med ka en seie, for ho snapper opp alle ord (ikkje at me sier så mye "galt" da, men er ikkje alt unger trenger gå rundt å si ;)

I dag morges fikk eg lyst til å skrive opp en del av ordene ho bruker mest nå, for der er jo en del artige ord som kommer. Eg som går sammen med ho hele dagen, skjønner nesten alt, og det eg ikkje skjønner, klarer ho å forklare ka ho meiner. Men for andre ho snakker med, er det kanskje ikkje alt som er like lett å forstå, en må tolke en del og legge skikkelig godvilje til for å skjønne en del av det ;)
Når eg skulle skrive opp disse orda, måtte eg jo ha hjelp av Hanne, for eg husker jo ikkje akkurat hvordan ho sier alle ordene. Så eg måtte jo spørre ho da, ka ord ho kunne... Og ho syntes virkelig det var en kjempe gøy lek å ramse opp alle orda ho kom på. Ho satt og tenkte grundig, før ordene kom på rekke og rad, og så måtte ho tenke litt igjen ;) 
"Hanne tanne sei" (Hanne kan sei), sa ho etter hver pause, og så kom der en masse ord. Det ble ei veldig festlig stund i sofaen. Veldig mange ord kan ho riktig, men en del ord kan være veldig vanskelige! Og eg synes mange av disse orda er veldig søte, så fikk lyst til å dele med dere hvor flink ho er, på vanskelige ord ;) 

Så her er en del av det Hanne sier om dagen: 

Blops - Drops
Kæsj - Kjeks (som egentlig er knekkebrød)
Fikka bella - Skifte bleie
Sånnegale - Sanddaler
Dese - Genser
Enker - Regnklær
Høsikk - Hårstrikk
Kaje - Akvarie (me har jo fisk)
Belopp belopp - Fisk
Bupikk - Butikk
Annehanda - Veranda
Nasse Nøss - Nasse Nøff
Tigukk - Tigergutt
Gukk - Agurk
Gulok - Gulrot
Menejon - Melon
Menesin - Medisin
Tomme Elebikk - Kommer Øyeblikk (Noe mammaen nok seier ganske mye, for nå tror eg det har blitt det mest brukte utrykket ;)


Og Hanne er VELDIG glad i dyr... Men noen er litt vanskelige å sei ;)

Hihaff - Sjiraff
Kokogije - Krokodille
Apekapp - Apekatt
Fohess - Flodhest
Tannenin - Kanin


Så måtte me til slutt gå gjennom litt av familien da.... ;)

Bessemo - Bestemor
Bessefa - Bestefar
Onte skjete - Onkel Kjetil
Tante Synnene - Tante synnøve
Tante Tone.... Veldig lett ;)
Tante Dengo - Tante Ingunn, Hanne synes det er veldig vanskelig. Eg prøvde be ho gjenta det, da sa ho bare "Ehh.. nei"  Men så gjor ho det likevel. Må jo prøve og prøve, det er sånn man lærer ;)
Tante Danadana - Tante Diana
Onte Fode - Onkel Frode

Nå er det ferie, så da håper eg me snart får sett alle disse !! ;) 

Ellers går det mye i "Supe dupet" (Super dupert), "Yes" og "d e fett", når ho får til noe, eller er flink til noe, som for eksempel å ete opp maten sin ;)

Tror kanskje det er bra at ho skal begynne i barnehagen snart, ho går kanskje vel mye sammen med voksne ;)

Me gleder oss veldig til å følge utviklingen videre, det er så mye morro å høre og se !! ;)






2 kommentarer:

  1. Så nydelig jente :) Moro når språket kommer, og husk å skrive opp gullkorn - det gjorde jeg, ihvertfall med minsten i huset (nå er han 24 og bor ikke i huset lenger). I hans konfirmasjon brukte jeg noen av gullkorna i talen, det var artig :)
    Ha en nydelig mandag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei ;)
      Ja vi prøver å skrive ned ting fra tid til annen. Er så redd for å glemme slike ting, for det er utrolig kjekt å huske det, og kunne fortelle det til Hanne når ho blir eldre. Og det må være gøy å bruke i konfirmasjon o.l ja ;)

      Slett

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)