tirsdag 24. september 2013

Barna som ikke blir trodd... Hvor er de som skal gjøre det BESTE for BARNET???

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10143721


Hjertet mitt vrir seg, tårene velter opp i øynene og eg kjenner eg blir skikkelig kvalm, og ikkje minst fryktelig sint! Sint på personer som kan være så grusomme, og sint på systemet som ikkje har øyne til å se og stoppe det. Det gjer så vondt å tenke på alle barna der ute, som ikkje blir hørt og som daglig blir utsatt for overgrep, og det av de som skal være de nærmeste omsorgspersonene deres!!



Det norske rettsvesenet har nå gjort det svært risikabelt for en forelder å anklage den andre for overgrep !! Når du skal prøve å besytte barna dine, sier statistikken at sansynligvis vil det stikk motsatte skje, at du må gi hele omsorgen over til den som har bedrevet overgrep. Hva er det som er galt med systemet i Norge?? Hvorfor blir hensynet til den voksne satt over hensynet til barnet.

En må jo se på hva en i verste fall risikerer med den dommen en gir. Hva vil være værst for barnet? Hva tror en er verst for et barns utvikling? At barnet får bli hos den forelderen det er mest knyttet til, selv om den  svartmaler den andre forelderen?  Eller at barnet blir overgitt til den som har  forgrepet seg på barnet, og som godt mulig fortsetter overgrepene, OG som barnet gir sterkt utrykk for at det IKKE vil være hos ?????

Eg er ingen psykolog, men til og med eg kan tenke meg til hva som er verst case scenario !!!

Rettsystemet sier at barnet må være hos far, fordi mor svartmaler han, og at faren er den som kan best opprettholde barnets kontakt med begge foreldrene uten negativ omtale. Men hvordan kan de i ene øyeblikket legge det til grunn for dommen, samtidig som mor kun får samvær noen timer i måneden eller sjeldnere??? Da blir det jo uansett ingen god kontakt med begge foreldrene. Og du sitter i verste fall igjen med et barn som blir utsatt for overgrep, og som ikke har noen som kan stille opp for det. Den eneste som vet hva som skjer, men ikke kan gjøre noe, er moren, som ingen tror på.

Eg kan ikkje sette meg inn i kor forferdelig det må være for både barnet og den av forelderen som ser det som skjer, uten å kunne gjøre noe !! MEN eg kjenner hvertet vrir seg i smerte, eg får tårer i øynene og blir kvalm. Men eg vett at det er bare en brøkdel av hvordan de må ha det !!!

Kjære mødre/fedre som bevist går inn for å svartmale den andre forelderen bare for å få omsorgsretten... SKJERP dere, den som får svi mest er barnet deres. Det er dere som foreldre som går fra hverandre, da må en være voksne nok til å legge best mulig til rette for barnet! Slutt å være egoistisk! Om det skulle skje en gang, at et eller annet gjor at eg og Yngve gikk fra hverandre, så ville eg jo gjort alt for at Hane fremdeles skulle få ha god kontakt med oss begge. For uansett hvilke vonde følelser eg måtte hatt overfor han, så er det viktig for barnet !!!  (selvfølgelig stiller det seg annerledes når det er overgrep med i bilde)

Og til alle overgripere der ute som tenker på å forgripe seg på barn, vet de har forgrepet seg på barn, og/eller som er fristet til å gjøre det igjen.....Det er nok fryktelig vanskelig å stå i mot, men du er sterkere enn du tror!! Ta avstand og FÅ HJELP !!! Du ødelegger både barnet og deg selv for alltid!!

Eg kunne ikkje la være å kommentere denne artikkelen ! Så eg deler den med alle der ute, det er noe alle burde få med seg, for den gir oss alle et stort ansvar. Nemlig være med å ta vare på de minste og svakeste blant oss. Me har alle et ansvar, hvis me har mistanke om at et barn blir utsatt for overgrep. Det er jo tydelig at en ikkje risikerer noe negativt overfor overgriperen, ved å sende bekymrings melding.... men kanskje det kan være med på å tippe dommen i riktig retning, hvis mange nok har meldt fra !!


(Bilde hentet fra artikkelen)

2 kommentarer:

  1. Sat og las den sjølv i stad..
    Skulle eigentleg gjere noko heilt anna, men måtte berre lese.
    Takk at du deler!

    Viktig at vi kjempar dei minste si sak, er visst ikkje så mange som høyrer på dei.

    SvarSlett
  2. Ja eg måtte og bare lese, sjøl om det var fælt ! Håper inderlig det blir ei forandring !

    SvarSlett

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)