lørdag 28. september 2013

Meget er forskjellig, men inni er vi like... ;)

Det er lørdagskveld, og skal vi danse på tv. Eg er aleine hjemme ei lita stund, så eg nyter show, glamor og fine kjoler. Ikkje alle er like flinke, men det er jo like gøy å sjå på de som ikkje fikser det heilt ;) 
Hadde mannen vert hjemme, er det godt mulig me hadde hatt noe anna på skjermen. Me har en del like interesser, men selvfølgelig er det en del eg ser, som ikkje han synes er fult så spennende.
Heldigvis er me forskjellige på mange punkter, slik alle mennesker er. 

Eg har ofte følt og føler meg ennå annerledes fra andre.... Eg er høg, eg har rødt hår, eg har store føtter, eg er kristen, eg drikker svært sjelden alkohol, eg er et veldig følelsesmenneske, eg har en kronisk sykdom, eg har ikkje jobb, eg har ikkje eget hus, eg har en medisin boks i magen...

Alt dette er ting eg tenker gjør meg annerledes fra en god del mennesker. Men det er også mange mennesker eg har dette til felles med, en av tingene eller mange. Me er alle annerledes fra menneskene rundt oss, det finnes ikkje to like.

Og eg sier HELDIGVIS er me alle forskjellige. Hvordan hadde vel verden vert, om alle var like?? For en kjedelig verden, som aldri hadde gått fremmover. Noen i verden er litt mer annerledes enn andre, eller har noe ved seg som gjør de litt mer annerledes. Sykdommen min gjør meg nok annerledes fra de fleste mennesker rundt meg, det er ikkje mange som har akkurat den sykdommen. Det er mange som har noen slike ting som gjør dem mer annerledes fra andre. Uten at en tenker at personen er SÅ annerledes. Eller at den personen er til bry, eller burde ikkje vert her....


I det siste har det vert veldig fokus på en gruppe i samfunnet, som er mer annerledes enn andre... mennesker med downs syndrom. "Torsdagskveld fra Nydalen" brukte det som nedlatende uttrykk i en vits de skulle vise. Det har heldigvis blitt møtt av opprør både i media og på facebook o.l. Eg har venner og enda flere bekjente som har barn med downs syndrom eller andre diagnoser som gjør barna litt mer annerledes. Og eg har så uendelig respekt for både de og barna deres. De har noen fantastisk herlige barn og alle foreldrene gir utrykk for at barna beriker livene deres noe enormt ! Selv om det også selvfølgelig kan være slitsomme stunder.

Her på Klepp er det også mange som er litt mer annerledes enn andre, og me møter de ofte ute på tur ;) Mange av de, er de menneskene som sier hei og smiler finest. Ofte har de lyst til å komme bort til oss også, men de de går tur sammen med, fører de rolig videre. Det er herlige mennesker. Mennesker som setter ekstra farge på verden. Mennesker som hjelper oss til å åpne øynene våre og sjå at me er forskjellige, verden blir et kjedelig sted om alle er like, og alle er verdifulle. Eg gikk bak et av disse menneskene for ei stund siden. Han såg ut som han gikk i sin egen lille verden, men fikk meg til å lure på om det var noe EG ikkje fikk med meg i verden... Han gav meg ein så herlig opplevelse at eg gikk hjem og skreiv et dikt om han. Eg hadde ikkje tenkt på at eg skulle skrive dette inlegget da, men nå synes eg det passer å ta det med. For han var ein fantastisk herlig personlighet ;)

DU er en Gudegave... 


Jeg såg deg på stien i dag
et lite stykke forann meg.

Du ruslet.

Så jeg ruslet også.

Ville ikke gå forbi.

Ville ikke gå glipp av....



Hvordan

du dirrigerte fuglene

til å synge i den skjønneste symfoni.

Du sang for blomstene

så de skinte omkapp med solen.

Du hvisket til trærne

så jeg fikk høre den trillende latteren

fra løv som raslet i høst brisen.



Jeg gikk ikke forbi

ville ikke gå glipp av

for du...

Din annerledeshet

er ingen handikap.

Det er en Gudegave!



En gudegave

som åpner verden

for oss "normale" mennesker

av og til.

Du fikk meg til å rusle

og jeg fikk et glimt av

hvordan verden virkelig er !! 


 Me må ikkje få en verden der det bare er de som kan bidra til samfunnets vekst som er verdt noe, og som er ønsket. Et samfunn der de som trenger litt ekstra bare er til bry. Nei det er tvert imot de menneskene som viser oss verdiene i livet ! ;) Eg blir trist, når det blir mer og mer vanlig med fostervannsprøve, for å skjekke om barnet er "friskt". For at man så kan ta abort. Eg kan ikkje dømme noen for at de gjer det, eller for at de ønsker et "normalt" barn. Eg kan forstå at mange synes det er skummelt og det føles som en overveldende oppgave å skulle ta vare på disse (herlige) barna. Livet vil nok forandre seg en god del når man får et barn som er mer annerledes enn de fleste andre barn, og som gjerne krever en del mer. Men eg synes det er fryktelig trist og eg tror du mister mye mer enn du aner om du fjerner et barn, uansett grunn !!

Eg var sjøl veldig nervøs når eg fikk vite eg var gravid, for legene hadde i utgangspunktet sagt at eg måtte ikkje bli gravid mens eg brukte medisinen min. Og selvfølgelig blei eg veldig lettet når eg fikk høre og se at alt gikk bra likevel og Hanne var "normal". Men det viste eg jo ikkje sikkert før ho var født og lenge etter det... Og eg ville aldri ha tatt ho bort selv om det hadde vert noe "galt". For det er noe me aldri kan gardere oss mot, mye kan skje etter fødselen også, ja når som helst, som kan gjøre barnet annerledes... Men her må samfunnet komme inn og vise at disse menneskene skal me ta vare på, og gi foreldrene den avlastningen som trengs. Man må ikkje ta bort disse menneskene, verden vil bli et langt fattigere og fargeløst samfunn uten de ! 


Hvem er det som ikkje er litt annerledes ??? Hvertfall ikkje eg ;) Strengt tatt er eg vel stort sett bare en belastning for samfunnet, men eg håper jo eg kan få bety noe likevel, slik eg meiner alle disse som er litt eller mye annerledes, så absolutt gjør !!
 Alle er annerledes, noen bare litt mer enn andre. Kanskje de er de viktigste av oss alle !?!

(bilder hentet fra google)

10 kommentarer:

  1. Så nydelig innlegg, Åshild! Dine tanker og ord er berikende. Og diktet ditt så flott! Fortsett å skrive, er du snill :) Klem fra meg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det Maria! Koselig å se deg innom , og veldig kjekt å høre fra deg ;)
      Klem

      Slett
  2. Ja alle har en betydning, det er helt sikkert.
    Jeg jobber i en bolig for to psykisk utviklingshemma jenter.
    To herlige jenter, som trenger hjelp til mye,
    men som og mange ganger gir veldig mye.
    Når vi går tur stopper vi ofte å hilser på folk vi møter.
    Men tror det er personalet som er reddefor at det skal bli
    brysomt for menneskene de treffer visst de stopper.
    Hender jeg føler litt på det, men prøver å "lese" de vi møter
    Jeg er heller ikke "normal" Har en lammelse i stemmebåndene
    etter en skade i forbindelse med en operasjon.
    Så jeg har ikke normal stemme og sliter litt med pusten.
    Så visst du hører ei på Gjenbruksbutikken i Klepp som puster
    men en hvesende lyd og har en veldig hås stemme så
    kan det veldig godt være meg :)Og da må du ta kontakt.
    Ønsker deg alt godt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, koselig å se deg innom ;) En givende jobb du må ha, selv om det sikkert også kan være tøft. Synd å høre om skaden din, håper ikke det påvirker hverdagen din for mye ! Men eg skal høre ekstra godt etter når eg er innom gjenbruks butikken, så kanskje me sees ;) Ha ei fin ny uke !!
      Klem

      Slett
  3. For et fantastisk bra innlegg <3 Du skriver så godt - og om viktige ting. Jeg har det forresten som deg, kjenner meg litt "annerledes" på en del områder. Men på den annen side - så er vi jo alle "annerledes" og unike - og det handler om å klare å like seg selv og det som bor der inne :) Syns du høres helt fantastisk ut, jeg :) Du er en fantastisk dame - med alt du har med deg - og jeg er gla jeg har fått et glimt av hvem du er - og for at du blogger. Du utgjør en forskjell. Mange klemmer til deg også ønsker jeg deg en fin søndag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk gode deg ;) åh som dette varmer. Ja me er vel alle litt annerledes på hver vår måte, og det synes eg er flott ! Ellers ville verden vert et kjedelig sted.
      Mange gode klemmer og ei strålende fin veke til deg ! ;)

      Slett
  4. Annerledes kan kjennes litt slitsomt, samtidig som det jo er bra at vi er forskjellige.
    Du skriver bra om et viktig tema. takk for at du deler!

    SvarSlett
    Svar
    1. Og takk for at du er innom og kommenterer ;) Ja annerledes kan kjennes slitsomt, men kan også være føles fint, om det blir satt pris på ! Det synes eg er viktig ;)
      Ha ei fin ny uke !
      Klem

      Slett
  5. Nydelig innlegg og NYDELIG dikt du har skrevet!!
    Du kan virkelig være stolt av deg selv for her har du gjort et meget godt stykke arbeid! :)

    Å være annerledes tror jeg mange har kjent på. Jeg har kjent på den en del ganger og kjenner fremdeles på den følelsen. Noen ganger synes jeg det er ubehagelig, mens andre ganger synes jeg det er helt greit..
    Det er det med å akseptere deg selv for hvordan du er med den baggasjen som følger med og ikke minst akseptere andre på samme måte.
    Tror de fleste av oss har litt å lære der..

    Mange klemmer fra meg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen tusen takk, så kjekt du synes det ;) Det er veldig kjekt og godt å sjå at mange er enige med meg i dette ! ;)
      Og du har helt rett, det er så viktig å akseptere seg selv, og like seg selv for den en er. Tror det er nødvendig for å akseptere andre også !
      Ha ei fortsatt fin fin veke ;)
      Klem

      Slett

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)