mandag 14. oktober 2013

Ei fin helg og pynting med både perfekte og "uperfekte" kongler ;)

 
Ei fin helg, ja det har det jammen vert ! Ei deilig høstsol, som har lyst opp tilværelsen, og gjort det mer fristende å være ute enn inne. Selv om det har vert kaldt ! Ikkje sånn vinter kaldt, men sånn skikkelig god høst kaldt, mellom 6 og 13 grader. 
Kaldt nok for vinterdress. 
(selv om noen gikk i kortbukse og !! ;)

 På lørdag gikk me en tur i Loen... men i går var eg ikkje så gira på å gå så langt. En smule tung i kroppen, men sola lokka oss ut likevel. Da er det greit at me kan leke litt rett utenfor døra ;) Hanne synes det er heilt greit, eg synes som regel det er litt kjedelig...

Men i går var det så mange fine farger rundt oss, med blader i alle farger. Noen hadde måtte slippe taket, og låg på bakken, mens andre ennå klamrer seg fast i grenene med sine siste krefter ;)

En del av bladene har allerede blitt i bruneste laget, og har blåst helt bort til veggen vår. Når Hanne og eg så nærmere etter, var ikkje hus veggen vår noe fin i det heile tatt. Der var masse spindelsvev og masse løv og "graps" intill husveggen. Så me satte liksågodt i gang med litt pussing av gårdsplassen. Det er veldig greit å ha Hanne med på, hvertfall om me bare skal dille litt rundt, for det er jo ikkje alltid eg får det heilt som eg vil... hehe. 

Me børsta spindelsvev av veggen, rakte og kosta vekk blader, barnåler og grus. Det blei riktig fint ;) Men det såg også veldig tomt ut. Alle farger forsvann jo... Så når me var ferdig med pussing, måtte me jo pynte litt. Og det ble naturlig nok rundt "dør skiltet". Ei steinhelle, som Hannes bestemor, min gode svigermor har malt ;)



Me begynte med å plukke mange av de fine konglene som ligger på andre siden av "veien" vår. Eg synes kongler er veldig fine, og pyntelige ;) Det synes Hanne og, og ho er veldig glad i å plukke de. Og når me fann ei glass krukke å putte de i, så blei det jo enda kjekkere!


Eg satte meg på bakken og plukket de fineste konglene eg kunne finne. Noen lot eg ligge igjen, andre såg eg på men la fra meg, for de var gjerne litt "skadet". Noen var delt i to, noen var brukket, eller var bare skjeve og såg ikkje så fine ut. " den og, åsså den og...." Sa Hanne og plukket opp de eg hadde lagt fra meg. "nei ikkje den, sjå den var litt ødelagt" sier eg, og får et uforståelig blikk tilbake. Det var et blikk som sa " Men mamma det er jo ei kongle det og" ;) Ho skjønte tydeligvis ikkje ka eg meinte, og putta den også opp i bøtta si. Eg tenkte litt på pyntingen vår og kjente at eg hadde ikkje så lyst til å ha den konglen med, men Hanne hadde tydeligvis andre planer. 
ALLE SKULLE FÅ VÆRE MED!
Så eg ble jo bare nødt til å ta av " verdensbrillene" og godta alle konglene ;)

Den lille episoden i høst sankingen vår, fikk meg til å tenke litt. Hanne har ikkje fått "verdensbrillene" på ennå. Ho ser ikkje hva som regnes som fint eller ikkje. 
EI KONGLE ER EI KONGLE ! 
Den ene like fin og viktig å ha med som den andre. selv om den ikkje ser heilt ut slik ei "perfekt" kongle skal være. Ho gjer ikkje forskjell på de! 

Eg skulle ønske eg klarte å ta av verdensbrillene i det virkelige livet også. Eg ser på meg selv som en person som ser det beste i menneskene rundt meg, men Eg vet eg har litt "slemme" tanker innimellom. Der eg måler mennesker opp mot hverandre. Eg håper og tror ikkje eg noen gang har stengt noen ute, men i tankene har eg gjerne gjort det. Eg har tenkt at noen er bedre enn andre. At noen har mer "verdifulle" liv enn andre.  Og uten å legge stygge tanker til dere mennesker der ute, så tror eg ikkje eg er aleine om å ha slike tanker av og til. 

Men mest tenker eg slik om meg selv egentlig, tenker ofte at andre er finere enn meg. Og er derfor mer verdifulle, og har mer verdifulle liv enn meg. Eg aldri vert modell fin, ikkje at eg har brydd meg så mye om det. Men en tenker jo gjerne at de fine er mer vert, de er bedre.  Eg føler ofte eg ikkje er god nok... er ikkje fin nok til å brukes...Eg er syk, "skadet" og har arr på kroppen...

Men vet du.. Hanne lærte meg i går.. Ei kongle er ei kongle ;) Den eine like fin som den andre !! Det skal eg ta med meg fra denne helga. Rart ka disse små kan få oss til å tenke på ;) Tror me skulle vert litt flinkere til å sjå gjennom barns øyne, det er mye de er flinkere til enn oss ... 
De som ennå ikkje har fått verdens brillene på !! ;)

HER ER RESULTATET AV PYNTINGEN. EG FIKK IKKJE GJER AKKURAT SOM EG VILLE, MEN DET BLEI NÅ KOSELIG LIKEVEL, SELV OM DET IKKJE BLE SÅ "PERFEKT" SOM EG VILLE HA DET ;) MANGE FINE FARGER BLEI DET HVERTFALL !!

LAG DEG EN FINE DAG, OG EI FIN NY VEKE!

DET SKAL EG ;)

2 kommentarer:

  1. Høres ut som dere har hatt en vidunderlig helg :)
    Flott høst dekorasjon. Meg og Tommygutten pleier å gå på konglesanking når det nærmer seg påske for å lage dekorasjoner :)
    Håper dere får en flott uke.

    Klem

    SvarSlett
  2. Hei, takk og kjekt å se deg ;)
    Det er så koselig å gå og plukke ting i naturen med barn. Tror det er viktige opplevelser for store og små ;)
    Ei fin fin veke til deg og !
    Klem

    SvarSlett

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)