tirsdag 15. oktober 2013

Livet er HERLIG !! ;)

"Hvordan har du det?" 
"Jo eg har det veldig bra !! Storkoser meg og livet er flott for tida"
"Åh så bra, hva gjør du på? Har du begynt å jobbe ?"

Når en har en sykdom er det ofte mange som lurer på hvordan det går... hvordan en har det... Eg har levd med sykdom av og på i 15 år, så hvordan eg har det er et definisjons spørsmål ;)

Nå har eg det veldig bra, føler livet faller endelig litt på plass, blir roligere, mer forutsigbart. Eg har det bra, og føler meg lykkelig ;)

Hva kroppen angår er en helt annen sak ;) Når en har en kronisk sykdom er hodet og kroppen som to forskjellige planeter. En kan jo ikkje være trist og lei hver gang kroppen krangler litt (eller mye). Da ville dagene vert en evig berg og dalbane! Så kroppen må bare få styre på som den vil (prøver selvfølgelig å styre den litt, i den grad eg klarer) , eg og hodet mitt må få lov til å være glad og lykkelig likevel. 

I går hadde eg så mye energi, og da er det litt vanskelig å kontrollere seg, begrense seg. Eg var i super form både når eg skulle levere og hente Hanne i barnehagen i går. Bena bare fløy, så da fløy eg med... ;) det er ikkje alltid det er så lurt, men eg må liksom utnytte det de dagene eg har energi. Nyte det når eg kan . Det er jo utrolig herlig å legge avgårde, kjenne styrken i beina, og bli både anpusten og svett. Sjøl om eg ofte får svi etterpå.

Og i natt hadde vist kroppen min litt mer energi igjen enn det eg ønsket. Den ville danse litt... Så I natt har eg "danset polka" og sparket både katten og veggen, ja kansje Yngve og et par ganger, turte ikkje spørre i dag morges ;) Men det er jo ikkje noe nytt, han er vandt til det han og. Me har levd med en mindre seng enn me har nå, i en del år... hehe..... SÅ i dag blir det en rolig dag kjenner eg. Yngve kjørte i barnehagen i dag, snille mannen, så eg skulle slippe å gå (sjøl om han strengt tatt hadde en smule dårlig tid !;) 

Så nå skal eg gå og legge meg igjen, og satser på eg slipper drømme om kramper slik eg gjor i natt. Så våkner eg uthvilt og god som ny om et par timer. Det har eg bestemt meg for ;) Vel... er ikkje alt eg kan styre, men eg kan hvertfall bestemme at eg skal være lykkelig når eg våkner igjen og, uansett hvordan kroppen er !!  Me kan ikkje alltid bestemme hva som skal skje i livet vårt, men me kan bestemme hvordan det skal få påvirke oss ! ;)
(Hender selvfølgelig at eg blir dritt lei og, men det blir jo alle av og til ;)

Så skal eg trene barneidretten i ettermiddag.. hehe... tut og kjør ja... ;)
Godt eg har en mann som kjører bort og ei som er med trener sammen med meg, 
så går det så bra så ;)

Er det ikkje godt me velger sjøl hvordan me skal ha det? 

(de fleste av oss hvertfall) 

Ha en strålende fin dag alle sammen !!

2 kommentarer:

  1. Herlig innlegg.
    Ja noen ganger må en bare bestemme seg for å utnytte
    den energien en har selv om en da får kjenne det dagen derpå.
    Sliter jo ikke med det samme som deg. Men merker at jeg
    ikke har samme mulighet til å stå på flere dager etter hverandre
    slik en kunne før. Før kunne en ha ei natts søvn, så var en god som ny.
    Det er ikke lett for folk å forstå at en faktisk er syk selv om en kan ha mange gode dager.
    Eller velger å ha mange gode dager.
    Håper du er "god som ny" når du våkner etter hvilen din.
    Ha en flott kveld med idrettsaktiviteter :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for det ;)
      Ja når livet består av mange tunge dager(fysisk), da er det veldig fristende å utnytte energien når den endelig er der ! Men eg tenker nok det er litt slik når årene går og ja, klart kroppen trenger mer tid til å ta seg inn igjen ;) Men nei det er ikkje alltid så lett å få forståelse for at en er syk, når en har gode dager. Men eg er nå utrolig takknemlige for alle gode dager eg får ;) Og sjøl om kroppen ikkje var heilt i slaget, ble det en kjempe fin trening i går med 18 0-3 åringer med foreldre, det er en herlig gjeng !!
      Ha en kjempe fine dag
      Klem

      Slett

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)