mandag 8. juli 2013

Pølselapskaus til middag og "Å du som metter liten fugl" !!! ;)

I dag skulle me ha lapskaus til middag. NAM NAM ! ! Ja me liker lapskaus her i huset ;) Og selv om det tar litt tid, så er det jo veldig lett... det liker eg og hehe... Og så er det kjekt, for Hanne kan være med å hjelpe. Ikkje med kutte delen da selvfølgelig. Men ho liker å gi meg alle ting, så skreller og kutter eg i biter, så får ho putte opp i panna. Det er bra team arbeid ;) Eg må jo sei det er mye kjekkere å lage mat når en har sånn god hjelp på kjøkkenet, hvertfall hvis en har god tid ;) Det hadde me i dag.

Me begynte klokka 15, og det er ikkje middag før 16.30. Men me trenger litt ekstra tid når en skal kutte disse bitte små ferske norske grønsakene ;) Tar lang tid å skrelle bitte små poteter... men de er gode da, og me koste oss på kjøkkenet, så det gjor ingenting om det tok litt tid!

Hanne hjelper, og får litt smaksprøver (på det røde lokket)



 Min oppskrift i dag....

14 små poteter
6 små gulrøtter
1 liten kålrabi
1/2 purre
1/2 løk
3 kjøttpølser
8 dl vann
2 buljongterninger 
ca. 1 ts salt
Litt pepper

Kutter alt i biter, putter alt i en panne utenom pølsene. 
De venter eg med til det er nesten ferdig...
Kok i 35-50 minutt, alt etter hvor tjukk en vil ha den.
Kjempe enkelt og kjempe godt. 
Og du kan jo putte oppi det du vil og har i hus...
Litt Korni flatbrød til, så er det perfekt ;)


Sånn like me an... skikkelig graut ;)

Så må eg bare fortelle ka den herlige lille jenta gjor etter me hadde satt på maten. Eg skulle sette meg i sofaen, fornøyd med at middagen stod på kok. Hanne forsvann ut på rommet, og kom inn igjen med ei bok. Ho klatra opp i fanget mitt og forlangte "esa bok". "Javel det kan me", sa eg og åpnet boka uten å ensa ka bok det var. Men når eg skulle lese, såg eg at det var ei bok me nesten ikkje har lest. Men den paste så utrolig godt. Eg fikk litt frysninger der eg satt, for den traff meg! Og eg kunne ikkje heilt skjønne at 2 åringen vår var smart nok til å forstå.... Så om det var i hennes tanke, eller "heilt tilfeldig" vet ikkje eg... ;)  Men eg fikk en viktig påminnelse av den lille snuppa mi ! Så eg måtte bare ta bilde av den lille fine boka, så kan dåke sjøl sjå kor godt det passet.









 I det eg begynner å lese folder 2 åringen vår hendene sine. Eg kjenner eg nesten får klump i halsen ;) Eg skulle ønske eg kunne sei at me alltid ber bordbønn... men det er desverre veldig sjelden, sjøl om eg tenker me alltid burde det. Men akkurat fordi me knapt har lest denne boka, og nesten aldri ber bordbønn, blei det ei ekstra spesiell stund i sofaen !! ;)

Ho gav meg en viktig påminnelse, som eg syntes eg burde dele, 
me har alle MYE  å takke for hver dag!! ;)

2 kommentarer:

  1. For ei flott bok! Den har jeg aldri sett, hvor får man tak i den? Har noen små i familien som den kunne vært fin til.
    Takk for hyggelige kommentarer hos meg, og for at du ville følge fotobloggen min også. Har fått 3 følgere allerede...hehehe. "Fotoglede" MÅ du bare skaffe deg. Anbefaler VELDIG :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei ;)
      Du eg vet faktisk ikkje kor en får tak i den, eller om det er mulig, for me kjøpte den på Fretex. Men den er gitt ut av Lunde forlag i 2000. Men ja det er ei veldig fin bok, som me må lese mye mer i nå ;)
      Kjekt du har fått noen følgere allerede, det er jo alltid kjekt ! ;)

      Slett

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)