fredag 8. mars 2013

Gratulerer med dagen alle kvinner!! ;)

I dag er det kvinnedagen, så gratulerer så mye til alle kvinner der ute! Dåke gjer ein fantastisk jobb både i hjemmet og i samfunnet generelt. Overalt skal kvinner være fantastiske. Føler mange er blitt på kanten til supermennesker. Eller der er hvertfall et jag etter å bli supermennesker... De skal være superhusmor (interiørarkitekt, kokk, gartner osv), supermamma , superkjæreste (romantisk, holde seg ung, slank og vakker;), superarbeidsmenneske med karriere jag, selvrealisere seg selv, en skal holde seg i form, trene og omtrent være modeller.
Veldig mye av dette er bra! Kvinner har kjempet seg opp, til likestilling, til sjefsjobber, til likelønn? Hvertfall har me kommet utrolig langt i Norge. Eg er gjerne gammeldags, men eg har en tanke om at en kanskje er kommet litt for langt på noen områder. Det må jo være fryktelig slitsomt, jaget etter å være super i alt, ha tid til alt, følge opp alt, noe som omtrent er umulig, om en da ikkje er supermennesker. Eg kjenner mange som er det, som gjer ein kjempe jobb!! håper bare ikkje de sliter seg fullstendig ut ved å være det. Men all ære til de som vil og klarer det! ;)

Eg har ingen mulighet til å være dette supermenneske... Eg kjenner at eg og skulle ønske eg kunne være med på jaget etter det livet "alle" ønsker seg, og jobber mot. Familie, hus, hjem, karriere, SUKSESS. Men på en annen side, er eg litt takknemlig for at eg ikkje kan det...

Sjøl om eg kan være dritt lei, og føle eg holder på å bli sprø av å gå å snakke med en 2 åring heile dagen ;) så føler eg meg likevel priviligert som er tvunget til å gjere det. Det høres nok rart ut, men er vanskelig å forklare på anna måte. På ei side er eg litt glad for at eg er nødt til å være hjemme. For eg vet at om eg hadde vert frisk nok, så hadde eg og vert i jobb, og gitt det eg måtte for å få en karriere, tjene penger til hus og eget hjem, for det er jo det me vil ha og jobber for, er det ikkje?;).  Eg hadde sendt Hanne i barnehage, latt noen andre passe ho mesteparten av dagen. Andre hadde fått oppdra ho, sett størsteparten av utviklingen hennes. Andre hadde ledd seg skakk av alle hennes fakter. Nå vet eg alt eg hadde gått glipp av....

Men eg beundre virkelig dåke kvinner som er supermennesker, og skulle ønske eg hadde dåkes krefter! Dåke gjer ein fantastisk jobb, tar var på familien dåkes, og er med å bygger samfunnet! ;) Men eg må sei at eg beundre like mye, kanskje litt meir de som har kraft til å velge bort det å være super i ALT, og VELGER å være meir hjemme med barna sine ! For eg tror ikkje eg hadde klart å velge det, om eg hadde hatt et valg. Me har endt opp i et samfunn der du må være skikkelig tøff for å velge det, og eg synes det står respekt av det og. En blir nesten sett litt rart på nå, om ikkje barna skal i barnehage hver dag... Det synes eg er trist, for det burde være et valg å bli respektert for!

Så igjen; gratulerer med dagen alle kvinner!! Og nå håper eg ikkje noen får dårlig samvittighet av supermenneske jaget, det er ikkje slik meint, ville bare gi en liten hyllest til de som velger å være hjemme og, da de og gjer en super viktig jobb! ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)