mandag 18. mars 2013

Nyttårsforsett nr 5. Tester ut bok drømmen... ;)

Eg liker å skrive... har alltid likt det. Sette seg forann pcen og la fingrene fly ;) Det er snodig det der, en trenger ikke alltid ha en plan, men når en slapper av og kobler ut, så kommer det alltid noen bokstaver og ord på skjermen forann en. Noen ganger vet eg knapt ka eg har skrevet før det står der svart på kvitt ;) Det kan være en litt rar følelse! ;) For meg er det en god måte å få ut følelser på, følelsene og ordene kommer på skjermen forann meg omtrent før eg vet ka eg egentlig føler, høres sikkert rart ut, men kan være god terapi ;) Kan virkelig anbefales om du trenger lufte følelsene dine, eller i det hele tatt finne ut hva du føler!

Utenom i skole arbeid, har det stort sett blitt dagbok og dikt skriving. Har hatt lyst til å skrive bok også, men eg har hatt litt for mye fokus på mitt eget liv de siste årene!!! Og det kan faktisk være ganske slitsomt å skrive også, hvertfall bok form! ;)

Noen ganger når eg sitter sånn og skriver, kan det gå så fort og føles så riktig at eg får frysninger hehe. Da vet eg at det er noe, hvertfall rimelig bra eg har skrevet. Egentlig føles det feil å si "eg" , fordi det føles som om det kommer fra "noen andre". Det er som om eg "kobler meg på" eller åpner opp for en strøm av ord og setninger, som kommer fra et annet sted... Når eg leser det etterpå, er det ikkje sjelden eg tenker "hæ? har eg virkelig skrevet det? Hvordan fikk eg det til? ;) Hjernen er en snodig ... eh... ja ka er den egentlig? Muskel? ;) Det virker som den er LANGT mer enn det!! ;)

Men skriving "fører problemer" med seg også. For når en først åpner opp den "strømmen", er det ikkje så lett å "slå av" igjen. Foreksempel bør eg egentlig aldri skrive på kvelden, for det er så utrolig vanskelig å "skru av" hjernen når eg skal legge meg. Sjøl om eg har sluttet å skrive, så fortsetter hjernen å tenke... arbeide... dikte...."skrive"....  "sånn kan eg skrive", "Sånn kan eg ha den setningen", "sånn og slik må handlingen gå videre"  Det er fryktelig vanskelig å ikkje bry meg om det hjernen "kommer med" når det ikkje passer ;) Og når den først er satt igang slik, så kommer det ofte bra ting også. Så da klarer eg ikkje la være å tenke " åh det må eg huske"!! Ikkje skjelden har eg stått opp igjen for å skrive ned det "hjernen kommer med". Det er ikkje lett å sove når hjernen styrer på sånn!! Hehehe...  Men enn så lenge er det bare kvelder eg har tid til å skrive, så eg kan jo ikkje la være ;)

Men hvis hjerner jobber altfor mye overtid når eg MÅ sove, ja da må eg jo bare ignorere den og fokusere (meditere) på tomhet, eller kjøre "lightning processer", sjøl om det er litt mer tiltak og tar litt mer tid...  Eg er så super heldig at eg har fått tatt et kurs i det, og det funker ganske bra... bra nok til at eg faktisk kan skrive på kveldene og, siden det er eineste gang eg har tid ;) (tenkte blogge om det en dag snart ;)

Et av nyttårs forsettenne mine i år, var at eg endelig skulle prøve å skrive bok. Til informasjon til de som ikkje har prøvd... det er ikkje bare lett! ;) Eg har tidligere omtrent skrevet bok om mitt eget liv, og det var ingen problem, A4 sidene fløy avgårde ;) Men når en skal dikte en helt ny historie, det er noe helt annet!  Og tro meg, det er enda vanskeligere å slå av hjernen når en har åpnet opp for "ei heil bok" ;). Men sjøl om det har vert vanskelig, så er eg igang, og er veldig spent på ka som skal skje videre med Even og familien hans.  Det finner eg vel ut på kveldene/nettene fremmover hehe... (har begynt å få en viss peiling ;) Så eg gleder meg og håper eg blir ferdig en gang!! ;)


(Det hadde vert utrolig kjekt å høre fra andre som har erfaringer med skriving!;)








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)