onsdag 27. mars 2013

Vår opprydding i kles skapet... med Hanne ;)

I et par måner nå har det stått to søppelsekker med klær på soverommet. Det er alle mine klær som eg har hatt de siste... vel snart 15 årene tror eg ;) Eg hadde funnet frem disse klærne, for å gå igjennom de. Sjå om noe kunne brukes og gi bort resten. Men så går jo tida, og de ledige timene eg skulle bruke på det har ennå ikkje kommet hehe... (tenkte eg skulle prøve å gå ned noen kilo før eg gikk laus på alle klærne, kanskje eg kunne fått på meg flere da....?? dødfødt...!! ;)

I går skulle me nok kommet oss ut i sola, men energi nivået var ikkje heilt å skryte av, så da tok Hanne og eg heller fatt på klærne som hadde stått der så lenge! Det ble en seanse av motstridende følelser. Det var jo fryktelig å prøve mange av klærne! Det var nesten så sjela fikk varige men ;) Mange gensere og ikkje minst bukser, gikk det ikkje ann å puste i, hvis eg i det heile tatt fikk de på!! :( mange av toppene og t skjortene rekker meg knapt til navlen :( Eg var jo ikkje noko kortere når eg brukte de, og eg brukte bare sømmelige kler, så det skjønner eg ikkje hehe....  Eg kan vel ikkje regne med at eg skal være tynn som en 18 åring når eg er 32, men noken klarer jo det og! ;) Så det var litt trist å sjå at eg IKKJE var tynn som en 18 åring (heldigvis har eg ikkje BARE lagt på meg på feil steder da... ;) Og så er det jo litt trist å sjå en del fine klær forsvinne ...Rart kor hardt det kan være å gi slipp på noen klær, det kan jo være en kan bruke de en gang.. eh??


MEN etterhvert som eg arbeidet meg gjennnom den digre kles haugen, begynte eg å sjå annet potensiale for en del av klærne. Det var ei lita snuppe som og ville prøve klær når mammen skulle. Og ho såg jo riktig lekker ut i en del av klærne, såg ut som ho syntes det sjøl og ;) Spesielt topper var supert, de ble jo kjoler for Hanne! Eg ble etterhvert nødt til å finne frem kameraet for å forevige litt av den moteoppvisnigen hennes. Eg vet ikkje kim ho har sett på, som studere seg sjøl i speilet på den måten, kan aldri tenke meg at det er meg ho tar etter hvertfall.... ;) Uansett eg holdt på å knekke meg av latter av faktene hennes, så det gjorde heile prøve kler seansen litt lettere ;) 




 Sjekk de faktene..... ;) Det er jente som kan kose seg forann speilet ;)
















 Håret ble ganske bustete når Hanne absolut skulle ha denne genseren på, men det gjor jo ingenting. Ho synes tydelig ho er kjempe kul, sjekk ut de ansikts utrykkene .... ;)






Det var ikkje nok å låne kler av mamma. Her har Hanne vert i skuffen til pappa og funnet et beltet. Det paste jo riktig fint til den grønne toppen til mamma ;) Merk at smil kan bli noe falske når de blir gitt etter komando ;)


 Så var det faktisk noen sko som måtte testes ut også, det var nesten det kjekkeste, og ho blei ikkje ferdig med det på laaaaang tid. Her i de GAMLE dress skoene til pappa, og mammas digre tøfler ;) Litt vrient å bevege seg i, men hysterisk morro!!




Sjøl om det tok i overkant lang tid, ble det til slutt en veldig festlig seanse! ;) Nå sitter eg igjen med 3 hauger med klær. Den aller aller største (en stappfull søppelsekk og en pose) går til Fretex. Det er for det meste klær som er altfor små, og selvfølgelig en del eg ikkje føler passer like bra til en 30 åring som til en 20 åring ... ;) Den neste er en liten pose med klær som går i søppel bøtta (unner ingen det gamle undertøyet mitt ;) Den siste haugen er en halvfull pose med potensielle sy om klær... ;) Eg håper eg får til det en gang, eg må bare få tak i en symaskin..... Eg har jo ikkje sydd så fryktelig mye i mitt liv, men kan ikkje tenke meg det er den største kunst stykket å sy singletter om til små kjoler?! Synes Hanne var så skjønn i noen av de toppene, at det kan bli veldig fine kjoler til ho! Så foreløbig blir posen lagret i skapet. Men eg må sette meg en tidsfrist tror eg ... Får eg ikkje gjort noko med det innen et halvt år, får de klærne og gå til Fretex. Eg er nok en samler, det er veldig vanskelig å kvitte seg med ting, for (nesten) alle ting kan få nytt liv... En god tanke egentlig, problemet er bare at en ikkje får gitt nytt liv til alt, da blir det liggende... og det hoper seg fort opp med slike ting som egentlig kan brukes til noe, men som ikkje blir brukt ;)

Våren er jo gjerne en tid for opprydding hos mange. Anbefaler alle som skal ta et oppgjør med klesskapet, å sjå om noen andre kan få bruk for det! ;) Der er veldig mange måter å bli kvitt klær på... 
*Avtal i vennegjengen at dere rydder i skapene. det blir garentert et festlig lag hvis alle tar med brukte      klær og gir/selger til den som vil ha de ;) 
*Garasje salg er veldig populert nå.
*Gi bort (/selg) på Finn.no
* Putt det i en Fretex kontainer
*Gi til en av de utallige andre brukt butikkene rundt omkring
*Gi bort til de som sender klær til polen, Ukraina etc. Dette er gjerne det letteste, hvertfall hos oss. Her får me stadig lapp i posten om at de henter klær til visse tider. Eg hadde og gjort det, men det er for det meste veldig tynne kler eg kvitter meg med nå...
*Eventuelt om du har en symaskin, eller kjenner noen som har, kan du gi nytt liv til de gamle klerne. Det er jo kjempe gøy å ha kler som ingen andre har;) 

Så lykke til hvis du skal gjennom klesskapet, og det anbefales faktisk å ta med en unge eller to om du har, det gjør alt mye morsommere!  Og det letter de potensielle traumatiske opplevelsene ;)

2 kommentarer:

  1. Godt å høre at det er flere som samler. ;)
    Ble kvitt noen søppelsekker i fjor, og det er garantert mer som bør ut av huset. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe ja er det ikkje snodig kor vanskelig det er å kvitte seg med ting? ;) Eg regner det for å være mest en positiv ting eg da, men det er ikkje tvil om at der er en del mer som burde vert ute av huset her og! Satser på en god våropprydding i heile huset snart ;)

      Slett

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)