fredag 14. juni 2013

Måtte skryte av NAV-dama mi i dag!! ;)

For ei uke siden ringte "NAV-dama" mi og sa at nå var endelig alle rapporter ferdig skrevet, så nå kunne eg søke om uføretrygd !! Ho skulle sende meg rapporten, så eg kunne lese den, så kunne eg få en avtale i dag, hvis eg ville ha hjelp til å fylle ut søknaden. Ja flott, tusen takk, sa eg !
Rapporten kom i posten på mandag. Det var veldig sterkt for meg å lese det ho hadde skrevet, både godt og vondt. "Åshild Flokketvedt anses å ha 0% restarbeidsevne !! "  En del av meg skriker "ENDELIG", en annen del "NEI DETTE ER FEIL !!! "

I 2009 fikk eg avslag på søknaden min om uføretrygd. I 4 år har eg styrt på for å først prøve meg ut i arbeid likevel, så for å få søke igjen. Eg har hatt 3 forskjellige NAV kontor, og x antall saksbehandlere på de åra. Eg har måttet "krangle" med alle, prøvd å forklare hvordan min hverdag er, og kordan den ikkje passer inn i alle de kravene de har. Eg har alltid vert kjempe sliten etter et møte på NAV, der eg alltid har følt de har stilt krav, som eg ikkje har noen mulighet til å nå opp til.

I mars fikk eg plutselig en ny saksbehandler. Eg var egentlig midt i en "diskusjon" eg har hatt med saksbehandleren min på NAV siden i fjor sommer, hvorvidt de kunne "tvinge" meg ut i enda mer arbeidsutprøving, før eg fikk søke om ufør. Men etter et møte med den nye saksbehandleren snudde alt! Eg fikk ei som såg meg, som ville kjempe for meg, og jammen har ho gjort det !!! Før ho kom inn i bilde var alle saksbehandlerene på NAV Klepp enige om at eg var nødt til å gjennomføre praktisk arbeids utprøving (hvertfall i følge min tidligere saksbehandler). Etter ett møte med den nye, har det ikkje vert snakk om en gang. Ho skrev sin rapport ut fra det eg forteller om hverdagen min, hele min sykehistorie, lege erklæring og arbeids utredningen ved Jæren Industripartner. Ho har hørt på meg, trodd på meg og kjempet for meg , og ikkje minst skrevet en veldig god rapport.

Ho ringte meg forrige veke for å fortelle at den var ferdig, og nå på onsdag ringte ho og spurte om eg hadde fått lest den, og om det var noe eg var uenig i. Og hver gang eg snakker med ho, om det er i telefonen eller på møte, så spør ho koss det går, koss eg har det !
Etter et fint møte med ho i dag, der eg endelig fikk skrevet under på søknad om uføretrygd, måtte eg rose ho ! Eg fortalte ho kor fantastisk det var å endelig møte noen som eg følte stod på min side! Og takka ho fordi det faktisk virket som om ho brydde seg! Det såg ut som ho blei litt rørt av det eg sa, så sa ho at "kanskje det er fordi eg har sittet på den andre siden av bordet selv også...." (Det skulle nok flere prøvd)

Så nå gjenstår ventetid da.. Ho kunne ikkje sei kor lang tid det kunne ta og få svar. Men etter litt søking på nett, såg det ut som det kunne ta mellom 3 og 8 måneder. Men tar det 8 måneder får de jammen komme med et positivt svar!!! ;) UANSETT, nå satser eg på at eg er "ferdig" med NAV på ei stund, og skal bare fokusere på å bli friskere og friskere, mer og mer stabil !! ;) Hovedmålet er jo å øke restarbeidsevnen !! ;)

6 kommentarer:

  1. Alltid godt når ein blir sett av dei som skal hjelpe! Det er ikkje alltid like enkelt å setje seg inn i andre sine behov, men veldig bra når ein møter menneske som klarar det. Så får vi håpe at både søknaden går gjennom og at formen stig!

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, kjekt du stakk innom bloggen min ;) Ja det er alltid godt å føle seg sett og forstått, men eg forstår jo og at det kan være vanskelig for de som jobber på NAV, for de har ganske stivt regelverk å forholde seg til. Og de vet jo også hvor vanskelig det er å få ting gjennom. Men det hjelper jo at de er på klientens side da ;)
      God helg tilbake ;)

      Slett
  2. Takk for koselig besøk på min blogg - det førte meg hit til din. Så godt å høre at du endelig har fått forståelse og den hjelp du har krav på. Krysser fingrene for søknaden din og ikke minst - god bedring! :-) Legger meg til som følger hos deg - alltid artig å bli kjent med nye blogger. Fortsatt god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det, ja satser på at formen bare blir stigende fremover ! Ja det er veldig kjekt å bli kjent med nye bloggere ! Velkommen til bloggen min, veldig kjekt at du vil følge meg ;)
      Nå er jo helga snart over, så ønsker deg ei god ny uke ;)

      Slett
  3. Hei til deg og gratulerer med at du har kommet så langt. Fant deg inne hos en av de jeg følger, og synes det var et spennende "møte". Fint å høre at noen treffer på mennesker av det slaget også der i gården. Folk som har sittet på "den andre siden"

    Vi forteller og hører så mye av det motsatte, og alt for mye er det vel av det også. Tenker jeg. Men det positive må frem, også her. Det er et stort og dyrt apparat og mange er det nok som utnytter det også. Men synes vel kanskje at smilet kunne ha vært mer fremtredende og at mistenksomheten kunne ha fått være noe mer beskjeden. ;)

    Når en blir syk, trenger en vel mer enn forståelsen av at en er en kjeltring og snylter, en pest og en plage for verden. Trøst deg med at nå når du har lyktes og når du omsider når frem, lever du tryggere i fremtiden. Tryggere til å se fremover mot nye utfordringer, som kan gi positive utfall. Om en vil, og orker. Men det gjør du. ;)

    Lykke til, Åshild!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei ;)
      Tusen takk for koselig besøk og kommentar! Ja etter 4-5 år møtte eg endelig ei som SÅG meg ;) Og da gikk ting endelig litt fortere. Det er jo et stykke igjen da, denne "store stygge forvaltningen" skal jo avgjøre saken. Men eg må jo bare håpe ;) Og tenker at når eg har fått noen på NAV over på min side, så tror eg hvertfall det hjelper ;)
      Og takk for oppmuntrende ord ;) Ja eg tror det blir en spennende fremtid uansett, en må jo bare gjør det beste ut av det livet en får tildelt ;)

      Slett

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)