tirsdag 4. juni 2013

Takker for Gleden ;)


En fin dag i dag. Sola skinner fra nesten skyfri himmel, og eg kjenner Glede ! ;) Og eg vet at eg er heldig. Eg leste et blogg inlegg i dag. Ei som var deprimert, som følte livet var vanskelig, og vurderte å begynne med antidepresiva igjen, men følte det som et nederlag. Og eg fikk veldig vondt av ho, og andre eg kjenner som er deprimert. 
Me tar det ofte for gitt, det å få glede oss over livet, det å leve. De fleste gjør vel det, men ikkje alle klarer. Å være deprimert må være noe av det vondeste som kan ramme en. Eg har gått gjennom ganske mye i livet, men det er heldigvis kun i en bitteliten periode eg nesten kan si eg har vert deprimert. Og det, det var verre enn det meste eg har vert gjennom. Det å ikkje klare glede seg over dagene. Selv om en vet en burde. Eg husker det skremte meg. For eg har alltid hatt en veldig livsglede. Men plutselig klarte eg ikkje kjenne denne gleden. Eg følte meg likegyldig til livet. Kunne få gråte anfall det ene øyeblikket, for så å bli helt likegyldig. På den ene siden var det skummelt, men samtidig så brydde eg meg ikkje. 

Heldigvis for meg, var dette kun bivirkninger på en medisin legene ville eg skulle prøve. Med en gang eg skjønte at det var den som gjor meg slik, sluttet eg med den på dagen. For fysiske smerter kan eg leve me, eg kan være glad likevel. Men det å ikkje kunne kjenne mine kjente følelser, det var noe av det verste eg har vert borti! Og ennå kjenner eg meg så uendelig takknemlig for at eg ikkje har det slik. For det er jo ikkje noe en kan for, når en er deprimert. Akkurat som det er ikkje min fortjeneste at eg kjenner glede, men eg er så heldig å være skapt sånn! Og når en ikkje klarer kjenne denne gleden, er det ikkje noe du gjør feil, eller tenker feil. Det er noe galt i kroppen, akkurat som når det er noe fysisk galt. Når en har smerter i kroppen, tar en medisin for å fungere. Det samme burde det være med psykisk smerte. Desverre er det så mye mer tabu! Det er ingen nederlag å få hjelp, å bruke medisiner. Ingen bør gå rundt deprimert når det ikkje er nødvendig! For det finnes hjelp ! ;)



Å kjenne glede 
 
Jeg takker for livet.
Og ikke minst 
for gleden 
over å leve.
Bare å være til.
Kunne kjenne....
Solen mot huden.
Vinden i håret.
Lukten av blomster og gress.
Høre ei lita jente som nynner
mens hun leker med dukka i gresset.
Jeg lukker øynene.
Jeg trekker pusten.
Jeg kjenner fred.
Det er livet i ballanse.

Jeg takker.
For 
på tross av 
sykdom
smerter
livets utfordringer,
Har jeg likevel
en urokkelig GLEDE.
Jeg takker for 
at jeg får kjenne denne lykken.
For det er nemlig 
ikke noe å ta for gitt.
Ikke alle klarer kjenne gleden.
Ikke alle klarer kjenne lykken.
Kjenne livet smile.
Gleden over de enkle ting.

Mange
kan kjenne lykke 
på grunn av....
Jeg takker
for at jeg er 
en av dem
som også 
kan kjenne lykke
På tross av.... !




2 kommentarer:

  1. Kjære deg, fant bloggen din i dag - og jeg må bare si: for en fin en! Kjempe gla jeg fant denne, her vil jeg følge med videre. Takk for at du skriver om sykdom, medisiner, om gleden oppi alt. Jeg har som deg, opplevd mye i livet, også sykdom (som legene mente var kronisk, men som jeg nylig har fått beskjed jeg er frisk fra!)....Det er tunge dager - men så finnes det så mange fine, fulle av glede også. Takk for et nydelig dikt her - det gikk rett inn. Ønsker deg en flott helg. Legger meg til som følger. God klem din vei <3

    SvarSlett
  2. Hei ;) For en bursdags gave du gav meg i dag !! Hehe ;) Tusen takk for kjempe fin kommentar og at du vil følge meg, det setter eg utrolig pris på ! (som du ser har eg ikkje så mange følgere...til tross for mange som er innom ;) Har bare så vidt fått kikket innom bloggen din, men du er tydelig veldig flink i det du holder på med. Har lagt meg til som følger hos deg og, Blir spennende å følge deg ;) God klem tilbake ;)

    SvarSlett

Veldig koselig om du vil legge igjen et lite spor etter deg ;)